Vestbo Trio har været en tur i British Grove Studios i London, ejet af ingen ringere end Mark Knopfler, og her har de indspillet en vellydende instrumental plade.
Vestbo Trio består af Michael Vestbo på guitar, Eddie Jarl på trommer og percussion og Jesper Smalbro på bas. Ud over de tre medvirker en organist på to af numrene. Det er altså relativt simple virkemidler der udfoldes til en omgang instrumental vellyd på Gentlemen…. Musikalsk bevæger Vestbo Trio sig et sted i grænselandet mellem soft rock, jazz og blues. Titlen på albummets åbningsnummer, ‘Grassland’, siger måske også lidt om det musikalske landskab; her er bløde, rullende bakker og ingen klippekanter og mudderhuller. Der lægges ganske roligt og fredsommeligt fra land og bygges langsomt op med først whiskers, så guitar, inden bassen begynder at titte frem.
Man kan måske også fornemme på en titel som ‘Italian Movie, Portuguese Wine’, at det ikke er det store drama, der udfolder sig her. Til gengæld så lyder det hele altså brandgodt i Dennis Ahlgreen’s produktion. Faktisk er den så lydefri, at numrene ind i mellem godt kan glide forbi i al deres vellyd uden man egentlig helt følger med. Sådan har jeg det med ‘Italian Movie, Portuguese Wine’, som sikkert vil være et fint akkompagnement til sidstnævnte, og ‘It’s a Boy’, mens ‘Looking Sharp’ til gengæld træder mere i karakter med medrivende trommespil, livlig bas og en opvisning i overskudsfyldt guitarspil.
Netop Michael Vestbo’s guitarspil sættes gennemgående flot i scene, og man er aldrig i tvivl om, at trioen kan deres kram til fingerspidserne. Samtidig er lyden lidt henad at være der selv; albummet er indspillet live i studiet og der er indspillet uden plug-ins og kompressorer og med meget få overdubs.
Tonen er lys og luftig på den vignet-agtige ‘Sure Knows How to Pick’em’, der prydes af en varm bas, inden ‘Wine and You’ fortsætter i samme tilbagelænede leje. Her er vi i den lidt mere forglemmelige ende af Vestbo Trio’s repertoire.
Jeg er mere til den bluesede ende af Vestbo Trio’s lyd, som vi for eksempel får smagsprøver på med den tilbagelænet (der var det ord igen) overskudsfyldte ‘Three to Tango’ og på ‘Tip of the Hat’, hvor orglet lurer og guitaren ind i mellem slår lidt gnister, så det ikke er helt renskuret vellyd det hele.
‘Levitate’ indledes med at man kan høre, der tælles for, inden vi igen vugger afsted i trioens behagelige selskab, og en listig bas indleder ‘The Game is Afoot’, albummets sidste, og længste, nummer, der sniger sig op over 7 minutters spilletid, hvor vi bliver taget med på en alsidig musikalsk rejse.
Man skal ikke investere i Vestbo Trio’s Gentlemen… hvis man gerne vil ruskes op – men hvis man til gengæld er på udkig efter en vellydende instrumentalplade i grænselandet mellem soft rock, jazz og blues, så går man ikke galt i byen her.
For mig ender albums som Gentlemen… hovedsageligt som baggrundsmusik, og som sådan er det velegnet – jeg har både arbejdet og spist til musikken, men der er også masser af fine instrumentale detaljer at dykke ned i undervejs hvis man fordyber sig i den med hovedtelefoner på. Man savner ikke som sådan en vokal, men omvendt er det også lidt en niche-udgivelse (i hvert fald i forhold til hvad vi ellers anmelder) – men en velfungerende en af slagsen. Jeg savner måske lidt flere hooks og passager, man går og nynner efter endt lytning til at lande på en af de helt høje karakterer, så vi lander på 4 store stjerner.
Du kan finde Vestbo Trio på Facebook og så spiller de også en række koncerter den kommende tid.
Anmeldt af Jonas Strandholdt Bach