Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer Tyrants & Kings: Sketches For A Requiem (Album/Anmeldelse)

Tyrants & Kings: Sketches For A Requiem (Album/Anmeldelse)

335
0

Efter hele 10 års ventetid er Tyrants & Kings endelig tilbage med deres fjerde album, Sketches For A Requiem. Denne udgivelse byder på melankolsk mørkemandsrock, skræddersyet til det voksne publikum. Bandet har taget sig god tid med tilblivelsen af dette album, som har udviklet sig over årene og resulteret i et dybt, nuanceret værk, der adskiller sig markant fra deres tidligere udgivelser.

Tidligere har Tyrants & Kings måske haft en mere klassisk tilgang til sangskrivning, men på Sketches For A Requiem har de skåret ind til benet og eksperimenteret med både struktur og lyd. Lytteren bliver trukket ind i et dystert og melankolsk univers, hvor uforudsigeligheden regerer, og man aldrig ved, hvad der gemmer sig om næste hjørne eller efter næste vers.

Albummet består af ni sange, der alle deler nogle fælles træk: et langsomt tempo, en fremtrædende vokal og en gennemgående melankoli. Det kunne umiddelbart lyde som en opskrift på ensformighed, men Tyrants & Kings formår at undgå dette ved at bygge sangene op med en utrolig dynamik. Albummet er fyldt med variationer, fra distortede trommer til strygere og orgel, hvilket sikrer, at lytteren hele tiden holdes engageret.

Åbneren “End Of An Endless Day” sætter scenen med en kontrolleret og intens vokal, mens instrumenteringen, som spiller en birolle, skaber en ildevarslende atmosfære. Dette nummer demonstrerer bandets evne til at bruge sparsomme musikalske midler til at opbygge en dyb og fængslende stemning. Andre bemærkelsesværdige sange inkluderer “Keep Your Eyes Open” og “Let It All Come Down”. “Keep Your Eyes Open” skiller sig især ud med sin dramatiske opbygning fra en stille begyndelse til en kraftfuld og eksplosiv kulmination, der rammer lytteren med en intensitet, der er svær at ryste af sig.

Men det er ikke kun enkelte sange, der skinner på Sketches For A Requiem. Albummet som helhed fungerer bedst, når det lyttes til fra start til slut. Det er et samlet værk, hvor hver sang bidrager til den overordnede atmosfære og fortælling. Dette gør albummet til en dybt tilfredsstillende lytteoplevelse, specielt for dem, der værdsætter den klassiske albumoplevelse, hvor man tager sig tid til at fordybe sig i musikken uden at jagte de store hits.

Sketches For A Requiem er et gennemarbejdet og helstøbt album, der demonstrerer bandets evne til at skabe komplekse og følelsesladede musikalske landskaber. Det er tydeligt, at Tyrants & Kings har udviklet sig siden deres selvbetitlede debutalbum fra 2009, men deres unikke lyd og stil er stadig genkendelig. Bandet har formået at forny sig selv uden at miste deres kerne, hvilket er en imponerende bedrift.

Dette album er perfekt til en sen aftentime i lænestolen med en stor røget whisky i hånden. Musikken inviterer til fordybelse og refleksion, og man får lyst til at lade sig opsluge af de melankolske toner og den dybe stemning. Sketches For A Requiem er måske ikke et album, der vil appellere til den brede masse, men for det publikum, der sætter pris på gennemarbejdet musikalsk håndværk og en helstøbt lytteoplevelse, er det en perle.

Alt i alt har Tyrants & Kings med Sketches For A Requiem skabt et album, der står stærkt som en samlet enhed. Det er et vidnesbyrd om deres evne til at udvikle sig som musikere og kunstnere, samtidig med at de holder fast i deres unikke lyd. Det er en udgivelse, der fortjener at blive lyttet til med opmærksomhed og respekt, og som helt sikkert vil finde sin plads i hjerterne hos de lyttere, der sætter pris på dybde og nuance i deres musik.

Af Thomas Bjerregaard Bonde

Læs et længere interview med bandet HER

Previous articleRF’24: På tur i programmet, onsdag d. 3/7