Dansksproget, sexet rock er nok tre ord, der kan få det til at stritte de forkerte steder på mange. Men Sort Montage slipper på Lyner Dig Ned af sted med både at spille sexet, have udfordrende tekster – og samtidig undgå på noget tidspunkt at blive lumre. Det i sig selv er en kvalitet og en præstation!
Med vokaler, der kan minde om Mellemblond men med meget mere direkte tekster, lægges der et fundament af afslappet overskuds-snerren og i kombination med bunden – en overdriven/fedtet fuzzet bas – står udtrykket ret skarpt. Ja, det er vel det, jeg i mangel af bedre kalder ’sexet’ lyd: Det hele – herunder også fuzzet guitar og smadrede trommer – kommer til at lyde tilpas beskidt til at man både løfter øjenbryn og som rock-lytter føler sig fint hjemme. Ja, faktisk så fint, at man må nikke anerkendende. Guitarsoloer er der ikke meget plads til, hvilket jeg antager er et produkt af blot at være to i bandet, en æstetisk overvejelse og for ikke at stjæle fokus fra teksterne.
Der åbnes med titelnummeret, ‘Lyner Dig Ned’, der larmer fint derudaf og i refrænet strækker titelens lyriske potentiale maksimalt: ”Lyner dig ned / Lukker dig op / Lyner dig ned (…) / Et lyn rammer dig”. Hvad mere er, at det leveres ganske apatisk overskuds-agtigt og dog insisterende. Heri ligger kvaliteten så afgjort hos Sort Montage!
‘Kun Os To’ bliver en form for antitese til tidens trend med stærk individualisme og selv om det kan kan virke lidt banalt at insistere på at ”der er kun os to” så bæres det fint frem af vokalen og af det konstant fremadpegende drive i sangen – komplet med ’svensker-claves’ på et klaver i intro/vers. Billige tricks? Måske, men det virker fandme oven på den der fedtede bas og de tørre trommer!
En lille, lækker detalje er soloen – som egentlig bare er nogle akkorder, der høvles. Men det introduceres med nummerets eneste dur-akkord, der skaber et kort release for det ellers meget frembrusende og spændingsopbyggende nummer.
Godt tænkt!
Tempoet tages noget ud af projektet på ‘Bølger Af Understrøm’, der har lidt større lyriks tyngde end de øvrige numre – men stadig har tydelige drifts-noter. Sejt rockende derudaf i 4/4 og uden alt for avanceret kadence (tror, vi kunne slippe igennem vers og bridge i to akkorder). Simpelt, effektivt.
Og så er det ved at være slut: ‘Nøgen Sandhed’ lukker EPen ned med strofer, hvor “dig har set uden tøj på” bliver et repeteret tema – og igennem teksten udfoldes hvad det i virkeligheden betyder for os som mennesker. Dét der med at man har set hinanden nøgne.
Den lidt aggressivt ligeglade vokal bliver ret destruktiv i forhold til dette, og synes at sige at ’nok har jeg set dig afklædt. Men end ikke dét betyder noget for mig. Sådan rigtigt’.
Hvilket i øvrigt bestyrkes af den bratte slutning, hvor mantraet “dig har jeg set uden tøj på” ligesom får lov at hænge i luften. I en evighed, for EPen er slut. Savage! Men også dét er virkelig fint.
Fire numre af høj kvalitet udgør Lyner Dig Ned. Det er hverken en særlig sofistikeret skrevet tekstmæssigt, eller for så vidt spillet EP. Men som sagt, så er der noget sexet over det hele. Og en konstant fornemmelse af at der stikker mere under, end hvad teksten siger.
Det gør også, at EPen er svær at lægge fra sig og en stor ros skal der lyde til at tænke enkelt men godt!
Jeg tænkte egentlig fire store stjerner, men som jeg har skrevet anmeldelsen sniger vi os alligevel op på fem. For der er ikke noget, der er dårligt på EPen, den bliver ved at at holde opmærksomheden ved at drille med at indikere at “der er mere”. Og så er den jo altså… sexet?
Anmeldt af: Troels-Henrik B. Krag