Så skal vi til det igen! Roskilde Festival lurer forude og traditionen tro, så skal der lægges en form for rute gennem programmet. Vi er nået til torsdag, hvor man kan kokse ud til futuristisk rave fra Vietnam, japansk powermetal, congolesisk pop, bjerg-banjo og tage et smut forbi Zar Paulo. Og fortsætte til det psykedeliske Texas, danse “wacking” og “shamstep”, nyde afrobrasiliansk queer-empowerment og slå mave efter en Last Dinner Party.
(Introen er genudsendelse, så scroll ned til torsdagens begyndelse, hvis du har læst den før).
Onsdagens tur kan læses HER.
Det er som om vi har været her før, ikke sandt? Alt for mange koncerter, alt for meget at skulle forsøge at sætte sig ind i og overskue. Og alligevel ligner Roskilde Festival på mange måder sig selv. Måske skal vi endda starte med at lægge ud helt som vi plejer? Med en lille forklaring af hvad det her går ud på.
Jeg vil også tilstræbe, at tænke lidt “taktisk”, så man undgår at spænde for meget på tværs af pladsen. Og kigge lidt fremad, så jeg vælger ud fra hvor jeg med sikkerhed gerne vil befinde mig senere, som dagen skrider frem.
Jeg er også klar over, at jeg kommer til at vælge fra og prioritere. Og sikkert improvisere og ændre planer undervejs, når jeg står midt i det hele. Det er også en del af charmen ved så bugnende et musikudbud på en festival som Roskilde. Man kan aldrig helt forudse hvad dagen bringer.
Mange af navnene er også ukendte for mig, så jeg er lige så meget på bar bund som mange andre sikkert føler sig. Jeg forsøger dog, at smage på lidt af det hele inden, vælge nogle kunstnere ud, som jeg tror jeg kommer til at se og dykker lidt mere ned i dem. Grundet tid kan det dog virke som en meget uoverskuelig opgave, der er ganske enkelt for meget på plakaten.
Puslespillet med de mange underligt formede brikker
Det stikker ved første øjekast i nogenlunde lige så mange kunstneriske retninger, som der er valgmuligheder. Det ER på godt og ondt et puslespil. Men, ikke et, hvor det samlede motiv er givet på forhånd – du bestemmer selv, hvordan du samler billedet og hvordan det skal se ud!
Det kræver, at man vælger og vrager. Modsat mange andre festivaler, så bliver du ikke holdt i hånden hele vejen igennem programmet på Roskilde. Du bliver guidet, jovist, men en stor del af ansvaret for, hvad man i sidste ende får ud af festivalen, er lagt over på publikum selv. Det er ikke det samme som, at festivalen får carte blanche, og ikke skal “stå til regnskab” for valgmulighederne, der tilbydes. De skal, trods alt, også indgyde og inspirere til, at man GIDER vælge.
Det følgende er et bud på, hvad man kunne vælge og mulige ruter igennem programmet, men det er også et forsøg på, at skabe en form for overblik. Det er ikke det komplette billede, eller “det rigtige valg”. Nederst finder du en Spotify spilleliste med 2-3 sange fra hver af de nævnte kunstnere. De er udvalgt lidt tilfældigt på baggrund af antal afspilninger, lidt nyt og et ældre (hvis det er muligt) og “mavefornemmelse”.
Som regel ser jeg bort fra hiphoppen og de mest “rene” elektroniske genre, ting vi ikke plejer at dække her på siden. Det er dog Roskilde, hvor det hele kan flyde lidt sammen, også musikgenre. Så det er ikke et fastlagt dogme. Derfor vil jeg anbefale, at man tjekker spilleplanen ud selv, der sker også andre ting end der bliver nævnt her.
Jeg tilstræber, at sammensætte en nogenlunde varieret rute, så er du genre-fascist, eller lider af musikalsk tunnelsyn, så må du finde din egen vej rundt på Roskilde. Det bør du i det hele taget gøre – lyt ikke til en gammel idiot, som mig!
Gør du det alligevel, så kan vi følges ad til…
Torsdag d. 4/7
Frisk og udhvilet efter den officielle start i går? Godt, for torsdag er traditionen tro en af de to virkelig lange dage på Roskilde (husk at strække ud!). Fyld tigerbalsam i lommelærken, kridt skoene og lad os se hvor dagen fører os hen.
Som det for det meste er tilfældet, begynder musikken til middag med en række ret fristende tilbud. Og som det også ofte er tilfældet, så får jeg nok svært ved at nå de tidligste koncerter, da jeg sidder og kaffe-sveder på ellers tom mave i pressecenteret, hvor jeg forsøger at få noget nogenlunde sammenhængende ud af gårsdagens oplevelser.
De hurtige og de friske kan begynde med at sætte kursen mod GAIA, hvor der kl. 12.00 er middagsvækning fra Staples Jr. Singers. Ægte, rå og autentisk blues’et gospel fra Mississippi. Gruppen udsendte et enkelt album i 1975, gik i dvale men genopstod da selveste David Byrne genudsendte pladen for et par år siden. Nu gæster de Roskilde med deres første album i næsten et halvt århundrede med i bagagen! Det gad jeg fandeme godt se…
Hvis man er mere til at starte dagen med noget cello og dans, så fremfører duoen Ctm & Skjold Ram deres værk Bow på Platform på samme tidspunkt (og samtidig kan du lægge den første brik på dagens Roskilde Bingoplade).
Om du har sunget gospel eller fået en sving-om med en cello, så er der ikke tid til at hvile stemmebånd eller bentøj. Du skal nok tyvstarte, hvis du skal nå begyndelsen af Ran Cap Duoi på Gloria, de går nemlig kl’ 12.30. “Futuristisk rave og intens improv-rock fra Vietnams eksperimenterende undergrund”, det giver os brik nummer to på bingopladen. Kan man ikke nå frem i tide, så er der en mulighed for at opleve de intense udskejelser fra Ran Cap Duoi dagen efter på Platform kl. 19.30.
Powermetal fra Japan? Og så består Lovebites tilmed af 4 kvinder! Nu har jeg da aldrig set mage… men man kan altså få syn for sagen, når de får lov til at prøve kræfter med EOS’ open air scene fra kl. 13.30. Jeg kunne godt være fristet, hvis det ikke lige var fordi, at spilleplanen kræver at jeg holder mig i den anden ende af pladsen. GAIAs tilbud kl. 14.00 kunne også friste, Kara Jackson har en ganske betagende stemme, og noget på hjertet, en kombination der faktisk får mig til at lytte. Og hun gør det uden de voldsomme udbrud, eller store armbevægelser, det lyder ret meget nede på jorden og i øjenhøjde.
Men hendes koncert clasher desværre med Zar Paulo på Arena kl. 14.00. Er det NU det skal være? Får jeg brudt “forbandelsen”, som inkluderer en mere eller mindre offentlig nedsmeltning, brækkede lemmer, fedtspilleri og andre dumme undskyldninger? Eller venter jeg til at de endelig (engang) får fucking Orange Scene?! Kan jeg holde til at holde det inde??
Man behøver ikke gå langt fra Arena for at finde Orange, alligevel virker afstanden stor. Jeg synes Zar Paulo havde “fortjent” at prøve kræfter med Orange, nu får de muligvis en gave i forklædning med optimale rammer. Spilletidspunktet er lidt tidligt, men det forhindrede ikke Tobias Rahim i at trække en gigantisk skare samme tid og sted for 2 år siden. Zar Paulo er måske heller ikke helt deroppe endnu, men de har mere end en håndfuld virkeligt stærke numre og singler. Så alt er linet op til en form for triumftog.
Det annullerer også muligheden for at score lidt til Roskilde Bingopladen, men skulle Zar Paulo alligevel ikke trække i en, så er der et par alternativer her. Percussion halløj fra italienske Valentine Magaletti på Platform kl. 14.30. Samme tid i nærheden, i Glorias skygge, er der congolesisk pop og syrede eksperimenter fra Titi Bakorta. Er der nogen som allerede har en række fuld på pladen?
Zar Paulo spiller nok den typiske time+ på Arena, hvilket gør at vi efterfølgende får lidt travlt med at nå over til Avalon kl. 15.00. Her er der ikke tid til at fordøje Arena indtryk, Blondshell skal have en chance. Det er på mange måder et “typisk” Roskilde navn i den forstand, at hun enten er lige på nippet til noget større. Eller også bliver det ikke til mere.
Ung kvinde, der spiller rå rock, der blotter sjælen og den slags. Den slags er der altid plads til, men samtidig kan det også drukne lidt i mængden, eller aldrig komme helt ud af skyggen af forbillederne. En oplagt kandidat til en af den slags koncerter, hvor man efterfølgende kan sige “jeg var der da…”. Eller også ender hun med at blive “blot” en af mange.
Det har vi ikke tid til at gruble over for længe, det er for længst blevet crunch time på Roskilde. Og nu skal der vælges og prioriteres, for programmet er tætpakket. Vi er på Avalon, så metalcore fra While She Sleeps på EOS kl. 15.30 er udenfor rækkevidde. Så er spørgsmålet om kursen skal sættes mod Orange, hvor Ida Laurberg bliver smidt for ulvene kl. 16.00. Eller om Gloria lokker med skygge igen på samme tidspunkt, hvor der er smukke toner fra spanske Marina Herlop. Hun er klassisk trænet vokalist og pianist, men trækker også på inspiration fra sydindisk musik. Spændende!
Og Ida Laurberg hørte og anmeldte jeg faktisk sidste år, hvor hun gjorde en rigtig fin figur på EOS under opvarmningsdagene. Hun har stadig vind i sejlene med hendes små, spæde men alligevel kraft- og temperamentsfulde popsange. Spørgsmålet er dog, om hun og Zar Paulo, og alle os andre, havde været bedre tjent med at de byttede tid og plads? Så får vi også rettet op på kønsbalancen på Orange, hvor der er alt for få mænd efterhånden!
Jeg har dog allerede et halvt ben tilbage i retning af Avalon, der indtages af Rhiannon Giddens kl. 17.00. I går havde vi sækkepibe på programmet, nu skal vi have et stykke med banjo. Spil “Mountain Banjo”, for helvede! Nå, men Giddens kan også andet end lave banjomusik til Red Dead Redemption 2. Jeg skal dog passe på, der er passager, hvor hendes vokal er faretruende tæt på at give mig fugtige øjenkroge. Og så skal vi ud i bortforklaringer om sidevind, støv i øjnene og den slags… og så er der jo den her popperle!
Tuareg-folkets nordafrikanske ørkenrytmer har blæst over Roskilde de senere år, sidste år kunne man eksempelvis opleve forgangsmændene Tinariwen i en ordentlig Orange stener. I år er det yngre kræfter og fremtiden der skal præsenteres, når Kader Tarhanine sender GAIA i trance fra kl. 17.15. Husk bingopladen. Den får du i hvert fald brug for, hvis du tager til funk/disco “Wacking” performance med franske Mounia Nassangar på Platform. Wacking er en form for gadedans, kan jeg læse mig til. De de unge kalder “street dance”, OK?
(Alternativet til alternativerne er Erika De Casier på Arena kl. 17.00).
Klokken 17.30 kan du få et nostalgisk indie-fiks med Belle and Sebastian på EOS, hvor den skotske duo bliver hævet ud af mølposen. Du kan sandelig også lade være. Årets “hvorfor er de booket/kunne de ikke få andre/sure, whatever” booking.
Så vil jeg hellere stå i kø igen ved Gloria for at blive jordet af energisk GEL kl. 18.30. Deres seneste album, Only Constant, fra 2023 indeholder 10 sange med en samlet spilletid på 16 minutter. Helt ærligt, det kan altså godt gå hurtigere. Forhåbentlig tager de sig sammen live og skruer op for tempoet! Ej, OK OK, GEL spiller faktisk stedvis ret tungt, selvom sangene er korte og lægger op til flintrende tonser-toner.
Det eneste “problem” er at de gerne skulle være færdig med give Gloria et nyt røvhul inden kl. 19.00. Hmm, det kunne lyde lidt forkert. Anyway, ellers overlever jeg nok at misse det første kvarter af Khurangbin på Arena. Jeg fik i hvert fald en udmærket oplevelse, sidst jeg missede et kvarter af en koncert med dem på Roskilde. Det var i 2019, nu er det texanske psych-soulband tilsyneladende vokset til Arena størrelse fra Avalon? Mere plads at stene og flade ud på.
Avalon kan dog også lokke med varme toner, samtidig er der nemlig pakistanske danserytmer fra panarabiske 47Soul. Frem med bingopladen folkens, her blandes politik og protest med moderne festmusik til en stil gruppen har navngivet shamstep. Bandet har tidligere gæstet festivalen, det var i 2017, hvor jeg ikke så dem, så måske man skulle shamsteppe lidt nu jeg har oplevet Khurangbin?
Meeeen, MEN. Vi er langt fra færdige med bingopladen for denne gang. Næsten samtidig, nemlig kl. 19.15. demonstrerer portugisiske Ana Lua Caiano hvordan man kan blande og eksperimentere med folkemusik, protestsange, elektronik og stemmen på GAIA. Og nu vi er i på den del af pladsen, så indtages EOS en halv time senere af det, der i programmet præsenteres som intet mindre end en “popvisionær”. Der er tale om ghanesisk/amerikanske Amaarae. Det jeg har fået hørt er noget af et genre sammenkog af alt fra R’n’B, pop, rap, lidt punk, afrikanske rytmer og folkemusik?!
Vi går efter fuld plade i Roskilde Bingo, så der er enten arabisk klubmusik på Apollo med Deena Abdelwahed kl. 20.00 eller afrobrasiliansk pop og “queer empowerment” i form af Majur på Gloria kl. 20.30. Er der bingo derude? Jeg vil lige tilføje at den smule Majur jeg i skrivende stund har fået hørt bestemt ikke er uinteressant. Men festen, som i klubfesten, finder man nok på Apollo.
Der er dog også en reel chance for at man trænger til noget guitar, frem for at at satse på tidlige fuld plade i Roskilde bingo. Klokken 21.00 er der dømt både guitar, poppet rock og fine melodier når The Beaches’ solbeskinnede vibrationer skyller ud fra scenen på GAIA. Det er altså ikke en helt ueffen cocktail og apropos, så er det jo en kærkommen lejlighed til at få dagens dosis Gutter Mælk fra Gutter Island Baren.
Mon ikke der er lidt langt tilbage på Gloria på dette tidspunkt af dagen, især fordi vi faktisk skal forbi EOS snart. Men der er da noget tillokken over dagens anden high energy markering og navnet Violent Magic Orchestra. Det lyder som noget der er kommet ud af en japansk navne-generator, og sørme om techno, black og “dødsrave” bandet ikke også er fra Japan. Det lyder næsten for heftigt for mig ovenpå det store glas mælk…
Så EOS kl. 22.45 bliver nok destinationen, hvor vi går midnat i møde og en bid tidlig natmad. The Last Dinner Party ankommer med en del hype og omtale i ryggen, ikke mindst i hjemlandet England, hvor den slags altid skal tages med et gran salt.
Og så kom en modreaktion, hvor The Last Dinner Party fik skudt i skoene, at det hele var lidt for konstrueret, “planlagt” og andet suspekt. Når man lytter til deres album, Prelude to Ecstacy, og ser deres live-performance, så er der også et eller andet, hvis ikke kalkuleret og konstrueret over det, så nøje koreograferet. Det kommer måske også af at bandet har et ret teatralsk udtryk med store kjoler, en tydelige æstetik. Og en lyd der matcher det visuelle, hvor det kan virke som en form for kabaret møder indie og glam.
Jeg kender ikke sandheden, og jeg ville få stress, depression og miste lysten til at vide noget om musikbranchen (altså mere end i forvejen, WOOOO!), hvis jeg begyndte at gå alle kunstnere efter i sømmene på samme måde. The Last Dinner Party har mindst to fremragende sange, det er det jeg ved lige NU. Og dem vil jeg gerne høre. Så spil “Sinner” og “Nothing Matters” (kæmpe BANGER!) eller jeg anklager jer for urent trav!
Er det forresten et tilfælde, at man kan gå fra det sidste festmåltid til festlige Smag På Dig Selv på Avalon kl. 23.30? Pun intended, boom! Jeg havde egentlig besluttet at den truttende trio var lidt for stressende et bekendtskab for mig, men så udgav de singlen “Negirî”. Her gæstes de af Luna Ersahin, forsangeren fra AySay, og jvf. det jeg nævnte tidligere om blandingen af anatolsk folkemusik og moderne danserytmer, så opstår der noget helt særligt her. Den går i hvert fald lige i blodet på mig og får pulsen op, men det ved jeg ikke om jeg tåler så tæt på midnat?
Nu vi er ved ting jeg måske skal holde mig fra tæt på sengetid, så er der k-pop fra koreanske Balming Tiger kl. 23.45 på GAIA. Er der ingen sikre steder på denne festival, hvor man bare kan få lidt ro og pulsen ned? Kan jeg så klare en “opera og laseranimation” på Platform fra Matt Copson kl. 00.15? Tvivlsomt, men han opfører forresten sit værk hele 3 gange i løbet af festivalen.
Måske man kan finde et kompromis “midtimellem”, nemlig Gloria præcis til midnat. Her skal vi op på de høje nagler igen, i det Roskilde omtaler Sho Madjozi som et “sydafrikansk ikon”. Er det så ikke lidt tarveligt at spise hende og de sikkert tusindvis af tilbeder af med bette Gloria? OK, jeg stikker stikpiller op hvor solen ikke skinner (til midnat), og spænder danseskoene en sidste gang. Nu skal den bingo i hus med “Tsonga-kultur” og “xibelani-dans”, hvilket jeg er sikker på at jeg ikke ved hvad er. Men hun har lavet et nummer, der hedder “John Cena”. Jeg kan mærke at jeg vinder!
Så har man vist efterhånden fortjent en bid skrup-af-mad og indersiden af en sovepose? Medmindre man skal oppe og te sig som var det 2010, når Skrillex dubstepper op på Orange kl. 01.00. Det skal vi ikke. Så hellere give Claus Meyer lidt lommepenge over ved Avalon, hvis hans biks er åben?
Det har den sikkert for Kind Mod Kind holder popfest på Avalon fra kl. 01.30. Jeg er ikke inviteret, hvilket er helt fint, jeg kunne alligevel ikke den dag. Det lød lidt passivt aggressivt.
Cumgirl8… hvad faen er nu det, har de lavet en 8er? Jeg mener, der er post-punk ballade på Gloria kl. 01.45. “Gender outlaws”… for helvede, vi HAR allerede fået pladen fuld jo!?! “Konceptuel kunst, mediesatire og et forrygende musikalsk univers flyder sammen i cumgirl8’s fascinerende verden….”, wow wow wow, hold min Meyer, I havde mig allerede ved cum.
OK, vi kan vist alle fornemme at det er ved at være over sengetid for lumre Onkel Morfar. Men der er ellers ikke-konform punk og hardcore på GAIA kl. 02.15 fra Angel Du$t!? Du er for konform, gå så i seng.
Det giver følgende semi-realistiske torsdagsudflugt
Kl. 14.00, Zar Paulo, Arena
Kl. 15.00, Blondshell, Avalon
(Kl. 15.30, Marina Herlop, Gloria)
Kl. 17.00, Rhiannon Giddens, Avalon
Kl. 18.30, GEL, Gloria
(Kl. 19.00, 47Sound, Avalon)
Kl. 19.15, Ana Lua Caiano, GAIA
(Kl. 19.45, Amaarea, EOS)
Kl. 21.00, The Beaches, GAIA
Kl. 22.45, The Last Dinner Party, Eos
Kl. 00.00, Sho Madjozi, Gloria
Af Ken Damgaard Thomsen
Foto: Lene Damgaard/GFR