Home Artikler RF’24: På tur i programmet, onsdag d. 3/7

RF’24: På tur i programmet, onsdag d. 3/7

291
0

Så skal vi til det igen! Roskilde Festival lurer forude og traditionen tro, så skal der lægges en form for rute gennem programmet. Vi starter med den korte onsdag, der trods længden byder på alt fra discopopfest, vilde floor shows, congotronix, japansk 8-bits techno, sækkepiber og reggaeton fra Montreal?!

Det er som om vi har været her før, ikke sandt? Alt for mange koncerter, alt for meget at skulle forsøge at sætte sig ind i og overskue. Og alligevel ligner Roskilde Festival på mange måder sig selv. Måske skal vi endda starte med at lægge ud helt som vi plejer? Med en lille forklaring af hvad det her går ud på.

Jeg vil også tilstræbe, at tænke lidt “taktisk”, så man undgår at spænde for meget på tværs af pladsen. Og kigge lidt fremad, så jeg vælger ud fra hvor jeg med sikkerhed gerne vil befinde mig senere, som dagen skrider frem.

Jeg er også klar over, at jeg kommer til at vælge fra og prioritere. Og sikkert improvisere og ændre planer undervejs, når jeg står midt i det hele. Det er også en del af charmen ved så bugnende et musikudbud på en festival som Roskilde. Man kan aldrig helt forudse hvad dagen bringer.

Mange af navnene er også ukendte for mig, så jeg er lige så meget på bar bund som mange andre sikkert føler sig. Jeg forsøger dog, at smage på lidt af det hele inden, vælge nogle kunstnere ud, som jeg tror jeg kommer til at se og dykker lidt mere ned i dem. Grundet tid kan det dog virke som en meget uoverskuelig opgave, der er ganske enkelt for meget på plakaten.

Puslespillet med de mange underligt formede brikker

Det stikker ved første øjekast i nogenlunde lige så mange kunstneriske retninger, som der er valgmuligheder. Det ER på godt og ondt et puslespil. Men, ikke et, hvor det samlede motiv er givet på forhånd – du bestemmer selv, hvordan du samler billedet og hvordan det skal se ud!

Det kræver, at man vælger og vrager. Modsat mange andre festivaler, så bliver du ikke holdt i hånden hele vejen igennem programmet på Roskilde. Du bliver guidet, jovist, men en stor del af ansvaret for, hvad man i sidste ende får ud af festivalen, er lagt over på publikum selv. Det er ikke det samme som, at festivalen får carte blanche, og ikke skal “stå til regnskab” for valgmulighederne, der tilbydes. De skal, trods alt, også indgyde og inspirere til, at man GIDER vælge.

Det følgende er et bud på, hvad man kunne vælge og mulige ruter igennem programmet, men det er også et forsøg på, at skabe en form for overblik. Det er ikke det komplette billede, eller “det rigtige valg”. Nederst finder du en Spotify spilleliste med 2-3 sange fra hver af de nævnte kunstnere. De er udvalgt lidt tilfældigt på baggrund af antal afspilninger, lidt nyt og et ældre (hvis det er muligt) og “mavefornemmelse”.

Som regel ser jeg bort fra hiphoppen og de mest “rene” elektroniske genre, ting vi ikke plejer at dække her på siden. Det er dog Roskilde, hvor det hele kan flyde lidt sammen, også musikgenre. Så det er ikke et fastlagt dogme. Derfor vil jeg anbefale, at man tjekker spilleplanen ud selv, der sker også andre ting end der bliver nævnt her.

Jeg tilstræber, at sammensætte en nogenlunde varieret rute, så er du genre-fascist, eller lider af musikalsk tunnelsyn, så må du finde din egen vej rundt på Roskilde. Det bør du i det hele taget gøre – lyt ikke til en gammel idiot, som mig!

Gør du det alligevel, så kan vi følges ad til…

Onsdag d. 3/7

Portene er åbnet, løøøøøb! Ok, jeg er ikke ligefrem hurtigløber længere, det går ikke hurtigt, til gengæld kan jeg holde samme tempo i laaaaang tid. Hvad? Nå, vi skal ind og rundt på pladsen.

Det kan jo i sig selv være lidt at en udfordring, og ikke kun pga. tilstrømningen og evt. flaskehalse ved indgangene, når de musikhungrende skal have ægte festivalgræs under fødderne for første gang. Næææh, kender jeg os/mig ret, så er eftermiddagen blevet brugt i hyggeligt og fugtigt selskab med den gamle Roskildelejr. Der stille og roligt er blevet fyldt helt op til maksimal kapacitet i løbet af dagen.

Og vi er ikke altid lige raske ved havelågen (eller indgangen), når der skal rykkes for første gang – det er jo lige så hyggeligt! “Åbner de om 1 time? Ork, det kan vi jo sagtens nå… åbnede de for en time siden?! LØB”.

MEN skulle jeg mod ret høje odds nå ind på pladsen i tide, så ville det taktiske valg være at styre mod EOS kl. 17.15. Her får Les Amazones d’Afrique fornøjelsen af at åbne Roskilde Festival 2024 officielt med dansable, afrikanske og aktivistiske pop- og congotronix rytmer. Det er sgu’ et ret smittende pan-afrikansk mix, hvor selv de mest blege af os rytmisk udfordrede kan være med. Dagens første benspænd/overspringshandling/afledningsmanøvre lurer nemlig i nærområdet.

På GAIA loves der ifølge programmet “intens metalcore-magtdemonstration” fra “supergruppen” Better Lovers, der indtager teltet kl. 17.30. Så hvis man ikke lige er til afrikanske toner, eller presset omkring EOS er for stort pga. scenens placering tæt ved en indgang, så KUNNE man jo se om det her var noget?

Jeg er normalt ikke så meget til metalcore. Det kommer nemt til at virke lidt hysterisk og forceret for mig. Men, de par numre jeg har fået hørt med Better Lovers er nu ikke så afskrækkende. Og så er der jo kold Gutter Mælk i Gutter Island Baren lige ved siden af GAIA at styrke sig på. Det lokker!

MEN MEN MEN, hvis man har mod på at stå i kø fra start, så er der samme tidspunkt Sam Lee på Gloria. Det er et af de navne i programmet, hvor man både kan tænke “hvem?”, eller slet ikke lægge mærke til det, fordi det lyder så anonymt. Det er dog lidt en dark horse i onsdagens program og kunne være et “sleeper hit”. Hvad hedder det på dansk? Lad os kalde det “en potentiel guldklump”.

Sam Lees stemme har et eller andet, som rammer mig. Og musikken en stemning, en der får fat og ikke slipper. Det er en form for umiddelbart lavmælt folkemusik, hvor der ligger et eller stort og dramatisk og ulmer og dirrer. Samtidig, selvom det i lange stræk er afdæmpet og næsten underspillet, så er der også noget teatralsk og melodramatisk over både stemme og musikken. Det er noget, som jeg er lidt varsom overfor – jeg er bange for at blive helt forgabt i det her!

Ja, der skal allerede vælges rigtigt fra første færd. Og kl. 18.00 er der allerede noget, som kan hive en i en anden retning igen. Nu leger vi lige at jeg rent faktisk har fået klemt mig ind i Gloria, så er Arena ikke langt væk. Her går Jessie Ware på kl. 18.00 og det kunne man jo teoretisk set nå halvdelen af. Fra øko-folk til kulørt discofest? Roskilde ER kontrasternes land i yderste potens. Ware har allerede en del “bangers” til dansegulvet, men “Free Yourself” er sgu’ så banger-ri-fic at den næsten kan lokke mig ud og vise mine stive moves.

Nej, du har ikke tid til at stå stille eller tænke. For der er også udrykning i retning af nærliggende Avalon i samme tidsrum. Fra 18.15 og frem til midnat er der nærmest ikke et stille øjeblik. 6 koncerter, hvor gulvet (og måske scenen til første navn?) tages i brug. Selvhenter starter kl. 18.15 med deres kraut-jazz and what not, dernæst er der muligvis en lille pause. Men fra kl. 21.00 og 3 timer frem er der 5 navne i rap på programmet.

INDEN kan du dog sprinte omkring EOS igen, hvor der er dømt punkrocket gøglershow med Frank Carter and The Rattlesnakes kl. 19.00. Sidste han og sjakket gæstede Roskilde gik han igennem stadion-trick bogens ABC på Avalon, hvilket måske ikke lige var det jeg var i humør til. Men han fik da det meste af teltet til at løbe ud af højre side af teltet, cirkle bagom og ind fra venstre side igen. Hey, er EOS en degradering i forhold til Avalon?

Er du også allerede lidt forpustet? Godt, for der er reggaeton pop og hoftemotion på Gloria kl. 19.30. Fra “Montreals reggaeton-dronning” (nogle gange kan jeg ikke helt gennemskue om de beskrivelser er skrevet med et glimt i øjet?) Isabella Lovestory. Er det en ting? Reggaeton er normalt ikke MIN ting: “det hele lyder ens”. Men de sange jeg har hørt med Montreals raggaeton-dronning… jeg hader det ikke?!

(Mulig afstikker: Julie Pavon, Apollo kl. 19.30)

Platfom er nu så stor en del af programmet, at den lille scene har fået en mere synlig plads i spilleplanen. Stedet for det der er så smalt, skævt eller underligt at det ikke passer ind på Gloria! Eller noget. Hvad med et blæs i sækkepiben kl. 19.30? Eller en variant på sådan en pibe i form af small pibes, betjent at skotske Brìghde Chaimbeul. Fordi? Fordi, why the fuck not? Og fordi: Roskilde.

Og SÅ kan vi snige en lille spisepause ind, hvis man kan opspore noget interessant i nærheden. Ikke gå for langt eller føjte, medmindre noget alternativ rock fra Bar Italia lokker på GAIA kl. 21.15. Det kunne det måske godt, om ikke andet for at teste vandene – holder hypen omkring de fremadstormende briter? Ellers må man jo blive hængende ved Avalon og se hvad alt det floor show and shit går ud på.

Ragana lægger ud kl. 21.00 med “skønhed, gru og antifacistisk queer metal (automatisk brik på Roskilde bingopladen for den overskrift i bandbeskrivelsen). Musikalsk lyder det dog dejligt heftigt, og der er jo af og til en lille fare for at musikken kan træde lidt i baggrunden med alle de buzzwords og sikkert velmenende og ægte holdninger. Det eneste, som “bekymrer” mig her, er den noget begrænsede spilletid, inden næste navn skal på gulvet.

Den komprimerede spilleplan på Avalon gør det muligt at kaste sig direkte ud i et valg. Blive, og se om Prison Religion er noget, som kan få dig til at konvertere kl. 21.35. Der loves en blanding af industriel jazz, larm og rap?! Det lyder måske som noget, der kunne give mig lidt uro i maveregionen. Så er det måske bedre med noget, som kunne gå i mellemgulvet. 5 minutter tidligere er der nemlig mulighed for at groove igennem med tyrkiske LaLaLar hos naboen Gloria.

Anatolsk folke- og dansemusik har sneget sig ind i programmet de senere år, hvilket er noget jeg kun kan bifalde. Herhjemme har vi blandt andre AySay, der optræder senere på Roskilde Festival, og jeg er ret meget med på noderne her. Blandingen af den traditionelle folkemusik fra de kanter med det mere moderne, delvist elektronisk, poppede eller i LaLaLars tilfælde, det psykedeliske fungerer bare.

POWERVIOLENCE! Det lyder… voldsomt. Og så fra den københavnske undergrund, så ved man at det er pisse farligt. Det er tilbage på Avalon, hvor Decorticate spiller slagsmålstoner kl. 22.10. Så det er tilbage på gulvet, og rulle lidt rundt i kærlig omklamring med den grummeste karl du kan opspore – sorry, ladies, ligestilling er toppen, men det er bedst hannerne klarer den her på den gammeldaws manér.

Og SÅ overlader vi gulvet til de seje kvinder. Klokken 22.45 er der riot grrrl punk fra Nordafrika (frem med bingopladen). Taqbir stammer fra Marokko, og de lyder fucking pissed off! Nogle gang ville jeg ønske, at vi havde alvorligere ting at kæmpe for her til lands (med al respekt til alle der kæmper for en værdig sag, naturligvis!). For det her lyder fedt.

Er man ved at være lidt mør? Godt, for der er dømt “high energy” ifølge programmet til Hirs Collective. Der får mulighed for at smadre det sidste af underlaget på Avalon fra kl. 23.20. Det er queer, det er ekstremt det er endnu en brik på bingopladen når kollektivet med flyvende udskiftninger på medlemsfronten blandet alt fra punk, over grind til “afspilning af kendte pophits”.

Jeg er dog nok tilbøjelig til at snige mig tilbage på Gloria. Klokken 23.30 skal vi på en sviptur til Japan med WaqWaq Kingdom og deres blanding af 8-bit techno, skæve rytmer og japanske arbejderklassesange. Er der nogen der efterhånden har en række eller to på bingopladen? Ellers må du jo lige svinge omkring Platform, hvor Anansi’s Web bringer karibisk karneval til Roskilde til deres første af to shows på festivalen kl. 23.40.

Nå, hvad er der til natmad og gå hjem på? GAIA kl. 23.45, hvor der er punket gak og løjer fra Nashville, af alle punkede steder, når Snööper holder midnatsfest? Er du mere til en form for midnatsmesse, så skulle man måske overveje en af de større scener. I dette tilfælde Arena, hvor mærkværdige Heilung holder hof kvart over midnat.

Jeg oplevede bandet sidst de var på Roskilde, men da var jeg ærlig talt ved at være lidt “ufokuseret”. Da indtog de Avalon klokken alt-for-sent, halv to eller lignende og da kunne jeg ikke lige bevare koncentrationen en hel koncert. Hvis der stadig er plads på harddisken, så er der her potentiale til en mindeværdig oplevelse. Eller en gentagelse!?

Hvis soveposen og teltets tiltrækningskraft skulle blive for kraftig, så kunne man jo lige runde Apollo på vej ud af pladsen. Klokken 00.30 har Nia Archives fået enten et godt eller lidt udfordrende spillested- og tidspunkt til at rulle de moderne jungle-toner ud. Apropos, så er der Jungle på Orange kl. 01.00, men dem har vi vidst set…

Et bud på en onsdagsrute kunne være:

17.30, Sam Lee, Gloria

(Jesse Ware afstikker på Arena)

19.30, Isabella Lovestory, Gloria eller Brìghde Chaimbeul, Platform

21.00, Ragana, Avalon

21.30, LaLaLar, Gloria

(22.10, Decorticate, Avalon)

22.45, Taqbir, Avalon

23.30. WaqWaq Kingdom, Gloria

00.15, Heilung, Arena

Af Ken Damgaard Thomsen

Foto: Lene Damgaard/GFR, Roskilde Festival 2023

Previous articleSYL: afmagt (Anmeldelse/EP)
Next articleTyrants & Kings: Sketches For A Requiem (Album/Anmeldelse)

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.