Sidste dag på Roskilde Festival prøver, at lokke de sidste kræfter ud af dig og få dig til, at blive med navne som Saz’iso, The Armed, Catfish and The Bottlemen, Whores., Noel Gallagher, Phil Anselmo, Janelle Monáe, Converge, Girlpool, The Cure, Marina, Behemoth og Cypress Hill.
Så nåede vi (endelig?) frem til festivalens sidste dag, lørdag aka. New Sunday! Nogen der kan huske søndage på Roskilde? Det er ikke så lang tid siden, at det var den store opbruds/skrup-hjem dag, findes der noget statistik på, om det har ændret sig siden flytningen til lørdag? Det VIRKER i hvert fald som om, at der er knap så meget opbrudsstemning og masseudvandring som tidligere, men, det er måske blot en illusion?
Anyway, om festivalen slutter lørdag, søndag, kortes ned til 3 dage, eller hvad man nu kan forestille sig, så vil der nødvendigvis være en sidste dag og den vil nok altid være præget af det. Det er nok lige så meget en mental, som en fysisk, ting, ikke mindst hvis du har været i gang i en uge. Så lurer hverdagen forude og man begynder nok bare automatisk, at lukke ned på for hjernen med det i sigte. Derfor kan festivalens sidste dag også være lidt af en udfordring. Det et en hel dag med musik der er tilbage, faktisk over 1/4 af programmet, hvis man ikke medregner Rising…
Lørdag d. 6/7
Du er træt, du har set bedre ud og din hjerne kan sikkert ikke rumme flere indtryk. Derfor er det godt, at dagen starter med et valg, går man efter Saz’iso på Pavilion kl. 12.30 eller Khruangbin på Avalon kl. 13.00? Er du til albansk folkemusik eller et dyp i en groovy verdensgryde kogt sammen i Texas? Jeg lyttede lidt til Saz’iso i en af vores Roskilde på Shuffle artikler, hvilket bestemt ikke skræmte mig væk. Men, jeg ska vist have benene på nakken i Medieladen, hvis jeg skal nå at være færdig i tide til, at nå over til Pavilion. Så… det lugter lidt af den psykedeliske trio fra Texas, der henter inspiration til deres musik i både Mellemøsten og Asien. Så det skal nok sende den stressede hjerne på overarbejde fra start.
Forresten lidt atypisk, at der ikke er noget på Gloria før de sydafrikanske popeksperimenter fra Nakhane kl. 14.30? Nuvel, det er da også noget man kunne tjekke ud, nu man er i gang med for alvor at få sin hjerne til, at tjekke ud fra start! Hvis det er for meget med sådan en omgang musik, hvor der sættes spørgsmålstegn ved ens seksualitet i forhold til tro, så er der noget der hedder Catfish and The Bottlemen, Hootie and Th Blowfish’s fætre, på Arena samtidig. OK, jeg har ganske enkelt aldrig hørt om det her band, men der står en hulens masse om hvor mange plader de har solgt på Roskildes hjemmeside og imens jeg lytter til nummeret “Longshot” slår det mig, at den har jeg da måske hørt før? Er det noget de spiller på P6? Søge søge søge på DR’s hjemmeside, aha, ja, de er i rotation både på P3 og P6, så kan man vel næsten regne ud hvordan de lyder, ik’? Iørefaldende og ganske harmløs poprock fra Wales.
Men, mens alt det her går ned, så er der altså en tyvstart på Pavilion 14.15, som måske også kunne lokke. Der er nemlig dømt punk fra The Armed, som har fået en tidlig high energy markering i spilleplanen, hvilket virker lidt optimistisk i forhold til spilletidspunktet på sidste dagen – men, man kan jo aldrig vide! Vælger man den rute, så er man i hvert fald på den rigtige del af pladsen i tide til Whores. og deres larm kl. 16.15 og har endda tid til en indlagt pause, hvor man måske kan nyde en White Russian fra Gutter Island Baren, hvis den bliver liggende på sin vante plads i år? Det er med, at få tanket op af det ene og det andet for det er endnu en high energy koncert til dem med kræfter tilbage.
Vælger man Whores., så kommer det til, at koste på Zeitkratzer fronten, som går på Avalon scenen kl. 17.00 men noget, som er en form for improvisationsmusik, der blandt andet har fortolket alt fra Lou Reed og Kraftwerk til Schönenberg. Det kunne godt lokke mig, i hvert fald mere end Bikstok på Orange, som giver mig en mulighed for lidt brok. Intet personligt imod Bikstok gutterne, men det er for mig et levn fra 00erne, som jeg ikke har behov for, at smage på i 2019. Mine alternative bud på, hvad man kunne have smidt på Orange kommer så til, at lyde underligt dobbelt moralsk, da de har endnu flere år på bagen. Men… jeg synes Orange mangler både en folkefest og festivalen generelt noget dansk musikhistorie. Gnags har lige væltet Northside, hvorfor ikke give dem en invitation? Eller endnu mere oplagt: D-A-D. Roskilde mangler en regulær rockfest i år, så det ville være flere fluer med ét smæk, samtidig med, at bandet lige har udsendt et generelt godt anmeldt album. Det virker som om, at disse to bands på en eller anden måde ikke er “fine nok” for Roskilde længere (men Bikstok er?!), det er en skam. Helt ærligt, der går ikke Grøn Koncert i den ved, at booke bare ét af den slags navne.
Nuvel, jeg kan bruge det eventuelle hul i programmet til, at overveje hvad jeg skal gøre kl. 19.00, hvor der er 3 sammenfald i spilleplanen. Janelle Monáe indtager Orange, Phil Anselmo & The Illigals tromler løs på Avalon og Noel Gallagher sætter sig på Arena. Hmm, det kunne godt afhænge af dagsform, humør og almen tilstand. Phil Anselmo er måske umiddelbart sidst i køen, ham og band vælter sig igennem nogle Pantera klassikere i anledning af “grunde”. Det ved jeg ikke om jeg orker, både fordi Anselmos vokal virker rusten og så virker det bare lidt… måske ikke sørgelige, men så da små-desperat? Monáe kunne godt trække, hun har tidligere imponeret på Roskilde, men er Orange for stor til hendes form for musik? Onkel Noel er det sikre valg, hvis man trænger til noget sing-a-long, såfremt man kan stå igennem store dele af det lidt “eh” solomateriale inden vi får nogle Oasis godbidder. Jeg sprang over sidst han var forbi, så…
Men, indflydelse på valget kunne det også have, hvor man skal hen bagefter! Hov, der gemmer sig da en lille overraskelse på noget der hedder House of Chroma, som vist kun kører om lørdagen? Klokken 18.30 kan man her fange Marina, der senere på aftenen også spiller på Avalon. Gad vide hvad det går ud på? Men, det er måske værd at overveje, hvis man som undertegnede overvejede et skud walisisk pop fra halv-græske Marina, hendes koncert kl. 23.00 ramler nemlig lidt sammen med andre tilbud, så det kunne være et kompromis. Der så giver noget rod i klokken 19-planerne, men, that’s Roskilde for ya!
Forvirret? Det er jeg lidt! Lad os se om vi kan få det her tilbage på skinnerne. Hvad er klokken?! Ah, for fucks sake, dit klokken 19 valg skal også tage hensyn til, at der er dejlig indie fra Girlpool klokken 20.15 på Pavilion, hvis du skal nå det, så skal du nok skride fra din musikalske klokken 19 date før tid uanset hvad. Nogen gange er det virkelig belastende, at have en bred smag. Måske skulle man bare skride hjem, så man slipper for alle disse urimelige valg?! Girlpool, Girlpool, Girlpool, det vil jeg ret gerne tjekke ud, men, på bekostning af noget af det andet? Hmmm… hvorfor skal ens ristede festivalhjerne udsættes for disse valg, hvor man ender med at gøre et eller andet i en tåge?!
Til gengæld er man så, så heldig, at der efterfølgende er dømt “frit valg på alle hylder” indtil kl. 23.00, hvor man tvinges ud i noget hjerne gymnastik igen. Lad os lige hurtigt se hvad man kan daller rundt til. Der er metalcore fra Converge på Avalon kl. 21.00. R ‘n B fra Jorja Smith på Arena en halv time senere og noget feministisk post-punk fra Petrol Girls på Pavilion med start kl. 22.00.
Realistisk set kunne det dog godt være dette pusterum i spilleplanen, som ender med at dræne mig for viljestyrke, der hvor man når frem til sandheden: det er slut for i år. Ich will nicht mehr. Det ville være en forbandet skam for, der er stadig godter at finde mens mørket sænker sig over Roskilde Festival for sidste gang i år.
Men, så går man altså glip af nogle mulige højdepunkter. The Cure lukker Orange Scene kl. 23.00 og forsætter nok til nogle andre legender, nemlig bong-hiphopperne Cypress Hill, der lukker Arena og dermed hele festivalen kl. 02.00. Sidstnævnte kunne godt trække i mig, at få oplevet, jeg dyrkede Cypress Hills første 2 stenede plader temmelig meget i start-90erne. Sidenhen faldt jeg af hash-toget og har ikke fulgt så meget med, men, det er da en kærkommen lejlighed til, at lukke festival ned med skud tåget nostalgi. Men det er kraftedeme sent!
Hvis jeg holder ud så længe, så står The Cure muligvis heller ikke først i køen. Jeg har set dem tidligere og har aldrig været decideret megafan, så det trækker lidt i mig, at se hvad tidligere nævnte Marina har at byde på samtidig på Avalon. Du husker hende måske bedre som Marina and The Diamonds, der havde en række radiohits for en 10 års tid siden. Stilen er stadig pop, men det er blevet mere artsy, grænsesøgende og stemningsfuldt fremfor dunkende hitorienteret. Af ren og skær nysgerrighed kunne det godt lokke.
Men, men, MEN! Der er også lige en polsk lussing, der ligger på lur på Arena kl. 23.30 i form af black/death SATANISTERNE Behemoth! Dem har jeg kun haft fornøjelsen af live en enkelt gang tidligere, på Copenhell 2014. Det var en fornøjelse af den mere tvivlsomme slags, da koncerten for mig blev blæst halvvejs til Malmö pga. en led sidevind, så det var svært at høre hvad pokker de egentlig spillede… ville en revanche være på sin plads her år senere?
Så mange spørgsmål, så få svar, tak lørdag på Roskilde! Hvad rækker kræfterne og hjernekapaciteten til? Hvad har man lige lyst til? Og lykkes det en, at blive væk fra sig selv på pladsen?
Vi ruller med terningerne og siger (med forbehold for endnu flere ændringer end de andre dage og en nedsmeltning), at planen muligvis kunne være:
12.30, Pavilion, Saz’iso
14.00, Arena, Catfish and The Bottlemen
16.15, Pavilion, Whores.
(17.00, Avalon, Zeitkratzer, dem kan man lige smage på inden man sniger sig til…)
18.30, House of Chroma, Marina (mens man daller mod Arena)
19.00, Arena, Noel Gallagher
20.15, Pavilion, Girlpool
23.00, Avalon, Marina (med mulighed for, at stikke mod Arena…)
23.30, Arena, Behemoth
02.00, Arena Cypress Hill
Af Ken Damgaard Thomsen
Foto: Lene Damgaard/GFR, Roskilde Festival 2018
https://open.spotify.com/playlist/7GVSHM8TeaajFNTWX7OSMU?si=tAxM8UtkRgOSOA3dGEFqiA