Tager man en tur igennem Roskilde Festivals bugnende musikprogram, så støder man også på en hel del navne som man ikke kender. Og ikke så få der måske falder udenfor det vi normalt ville lytte til, eller dække. Her følger et kig på nogle af disse “alternative fristelser”, som vi har valgt at døbe dem.
Det dækker i denne forbindelse over musik indenfor en bred genre som world music, de afrikanske islæt, der som næsten altid fylder godt på plakaten, eller mere eksperimenterende toner. Kort sagt noget, som falder udenfor den menu vi normalt indtager. Her kommer 5 bud på nogle alternative fristelser.
Alsarah & The Nubatones, Avalon, onsdag kl 19.00
Et navn jeg faldt over, da jeg som indledende manøvre på Roskilde forberedelserne lyttede deres officielle spilleliste på Spotify igennem. “Nubian pop” kalder de det blandt andet i programmet, men det er via Brooklyn, hvor frontkvinde Alsarah bor nu.
Stilen er klassisk sudanesisk 70’er pop, med en storby-vibe som også emmer lidt af noget vestligt urbant. Det er altså verdensmusik af den mere “fordøjelige” slags, hvis man kan bruge det udtryk, “tilgængelig” er måske en mere præcis betegnelse?
Ifriqiyya Electrique, Gloria, torsdag, kl, 02.30
Fra det lidt genkendelige, til noget der kan virke mere… “anderledes”. Trancefremkaldende musik fra Saharaørkenen, hvor bandet laver et sufi-muslimsk ritual Jeg citerer lige fra en artikel på Kristelig Dagblad:
“Sufien praktiserer sin troskab til Gud ved individuel hengivenhed, askese og særlige ritualer og håber på at opnå en enhed med Gud via sin specielle praksis”.
En på opleveren klokken halv tre om natten!
Basokin, Pavillion, fredag kl. 22.00
Vi bliver i trancen, eller det hypnotiske, for nu gælder det hypnotisk guitarmusik fra Congo. Basokin har sammen med 4 andre bands været den del af Kasai Allstars, der tidligere har spillet på Roskilde Festival.
Der er ikke så meget musik udsendt, som man kan lytte til, men der loves trance frembragt ved repetition og dans – så det er en til alle jer stenere derude.
Debashish Bhattacharya, Gloria, lørdag kl 12.30
Kan man gøre det lidt mere alternativt? Ja, man kunne jo, som Debashish Bhattacharya, spille Hindustani slide guitar… for det er nemlig et instrument han selv har bygget. Eller rettere tre styks, en med 24 strenge, en med 14 og en ukulele med 4 – oprindeligt inspireret af en hawaiiansk lap steel guitar.
Så der er dømt Hawaii møder Nord Indien, på Roskilde i duo format når Debashish har tabla-trommende Gurdain Singh Rayatt med sig.
Group Doueh and Cheveu, Pavilion, lørdag kl. 22.15
Og jeg slutter af med et møde mellem Afrika og vesten, når Group Doueh bringer marokkanske ørkentoner med sig, der smelter sammen med den franske trio Cheveu’s anarkistiske udskejelser.
Det involverer post-punk, casio keyboards, trommemaskiner og danserytmer. Kunsterne mødte hinanden i Marokko i 2014, og begyndte at arbejde sammen. Resultatet kan høres som et live mash-up på Pavilion.
Af Ken Damgaard Thomsen