Roskilde Festivalen er nær, så det er igen blevet tid for os at trawle programmet igennem for navne, som sådan nogenlunde falder ind under vores dækningsområde. Vi går kronologisk frem, Rising Scenen har vi allerede kigget på HER, onsdagen HER, torsdag HER og helt overordnede betragtninger om programmet finder du HER. Vi er nået frem til fredag i Roskilde-programmet, og det er jo pludselig næstsidste dag, så der skulle være basis for en fest. Vi kigger nærmere på, hvor du kan få dig en på opleveren.
Vi starter med danske Hudna, en trio, der blander tyrkisk folkemusik med blues og roots-rock – jeg har selv oplevet dem en enkelt gang, og det er bestemt ikke et dårligt valg at starte dagen sammen med dem. Medlemmerne har rødder i henholdsvis Tyrkiet, Israel og Danmark og til koncerten på Roskilde medbringer de ekstra medlem på trompet. Kl. 12.30 på Gloria.
Specielt feststemt bliver det nok heller ikke herefter, for Majke Voss Romme, alias Broken Twin, er ikke just kendt for humørsprudlende koncerter. Sangerindens musik har pianoet som omdrejningspunkt og hendes dæmpede sange har skabt opmærksomhed langt ud over Danmarks grænser – sidste års debutalbum udkom således på ANTI Records, der også huser Tom Waits og Kate Bush. Har du ondt i hovedet, sjælen eller hjertet, så Broken Twin formentlig et godt og afdæmpet sted at starte med lidt fælles sørgmodighed – det er kl. 13 på Apollo.
Norske Susanne Sundfør spiller kl. 14.30 på Avalon – hende oplevede jeg på årets Spot Festival, hvor jeg faktisk fik en positiv overraskelse ud af mødet med den lyshårede sangerindes synth-tunge pop-musik. Jeg ville umiddelbart tænke at et senere spilletidspunkt ville klæde hende, men det er absolut værd at tjekke ud hvis du er til dunkel og tung pop.
Rock skal man spejde længe efter i løbet af eftermiddagen, så du må drikke et par øl, nyde det forhåbentlig gode vejr og gå lidt på opdagelse indtil kl. 16, hvor der er mere dæmpet musik på programmet. Svenske The Tallest Man on Earth er akustisk folk, med en mand, hans stemme og hans guitar i centrum. Manden hedder Kristian Mattson og har haft en del succes på vores breddegrader allerede. Koncerten på Arena fredag eftermiddag er hans eneste i Skandinavien i denne ombæring, og her har Mattson fuldt band med. Det kan formentlig godt blive en fin eftermiddagsoplevelse.
Vi spoler videre i programmet, frem til kl. 18.30, hvor Lars H.U.G. leverer et “special show”. Det er ottende gang H.U.G. gæster Roskilde (første gang var for 30 år siden), og han er ovenikøbet lidt aktuel med sidste års 10 sekunders stilhed. Herudover har Lars H.U.G. en imponerende mængde dansksprogede hits, både fra sin solokarriere, men også fra tiden i Kliché. Det kan altså godt gå hen og blive en nostalgisk omgang singalong på Arena fredag aften, med ‘Lille natsværmer’, ‘Militskvinder’ og mange flere fra Lars H.U.G.’s lange karriere i dansk musik. Vi står der sgu nok og synger med.
Vil du hellere høre noget international avant-pop (måske er det halvvejs avantgarde?) så kan du gå til Gloria samme tid som Lars H.U.G. indtager Arena og høre canadiske Lydia Ainsworth, hvis musik skulle have en drømmende, filmisk kvalitet. Eller måske noget blueset rock med en guitarist/forsanger og en trommeslager på Pavilion, også kl. 18.30. Navnet her er Dolomite Minor. Der hviskes fra et redaktionsmedlem at de skulle være meget fede.
Skulle vi så ikke have os noget MERE rock? Råber du måske i dit stille sind, og jo, det skal vi da. Eller i hvert fald noget der støjer og skramler. De tyske industrial rock-legender i Einstürzende Neubauten er nemlig blevet overdraget Avalon-scenen kl. 20.00. Fra starten i de tidlige 80’ere, hvor de blandt andet brugte power tools og ild som instrumenter, og frem har bandet arbejdet med at skubbe til grænsen for, hvordan musik kan lyde. Gruppens mest kendte medlem er nok Blixa Bargeld, som i 20 år sideløbende med Einstürzende Neubauten var medlem af Nick Cave’s The Bad Seeds. Seneste udspil fra tyskerne er sidste års Lament, et temaalbum om krig, som fik en meget positiv modtagelse. Einstürzende Neubauten er blandt de mest interessante navne i årets program, og de musikalsk eventyrlystne har mødepligt på Avalon.
Vil du hellere slappe lidt af og måske græde en tåre af rørelse, så er der “regnfuld” country på Apollo kl. 20.30 med Gretchen Peters fra Nashville.
Vi tager dog en afstikker hen mod Arena kl. 21, hvor den amerikanske hiphop-duo Run the Jewels lige får en anbefaling med også. El-P og Killer Mike hedder de to mand bag projektet, og jeg har selv været ganske begejstret for El-P’s industrial klingende solomateriale. I Run the Jewels er lyden måske mere ovre i mere klassisk hiphop, men der er gang i de to herrer, og så har de ikke mindst en skæv og grov humor, som man blandt andet kan forvisse sig om i diverse interviews rundt omkring i internettets kringelkroge. Årets rockin’ ikke-rock koncert! Og her fredagsfesten for alvor kan få vinger.
Og så, klokken 22.00 på Avalon, kommer der endelig smæk for fredags-skillingen med norske Enslaved! Bandet har efterhånden været aktive i 20 år og har bevæget sig fra grum, grum black metal til et mere progressivt rockende udtryk på deres albums – senest dette års In Time. Et af årets mest spændende metal-navne, hvorfra du både kan forvente komplekse sangstrukturer, guitarmelodier og brutale black-stykker.
Herefter kan du finde lidt ro i din sørgmodige sjæl med svenske Alice Boman på Gloria kl. 22.30 – klaverbåren melankoli, værsågod. Eller du kan fortsætte metal-festen med et andet af årets store metalnavne, nemlig amerikanske Lamb of God, som har fået et ganske optimalt spilletidspunkt kl. 23.30 på Arena – de seneste år har Roskilde ellers været gode til at lægge de store metalnavne på solbeskinnede eftermiddagstider, så det er kun herligt at metalnavnene får skumring og mørke til at omgive deres toner. Lamb of God leverer groovet, thrashet metal, med growlende vokal, og det har de efterhånden gjort i mange år – kvaliteten har de heldigvis også holdt fast i. Ken anmeldte deres syvende album her på siden for 3 år siden, og den anmeldelse kan du læse HER. En af årets must-see metalkoncerter.
Har du brug for at komme lidt væk fra metallen, så spiller svenske Goat (ikke at forveksle med Lasse Baks metalprojekt af samme navn fra 90’erne) kl. 00.00 på Avalon. De svenske world-psych-rockere har besøgt Roskilde tidligere med deres ritualistiske rytmer, og de er vist noget nær ustoppelige.
Fik du ikke helt metal nok, så kan du haste til Pavilion kl. 00.30 (eller efter Lamb of God er færdige) hvor der er teknisk dødsmetal på programmet med polske Decapitated. Eller hvad med den dynamiske instrumental-duo Fossils, som angriber dig med bas og trommer på Gloria kl. 01.00? Duoen bør du tjekke ud live, hvis du ikke allerede har oplevet, for hold da op hvor er det imponerende hvor meget lyd, der kommer ud af de to herrer. Også på album, hvor Thomas fik grundige lytte-tæv af sidste års album, Flesh Hammer – den seksstjernede oplevelse kan du læse om HER.
01.30 kan turen så gå forbi Orange scene, hvor Mew spiller. Det progressive rock-band med Jonas Bjerres karakteristiske falsetvokal i front har tidligere bevist at de godt kan håndtere Orange scene, senest i 2012, hvor jeg anmeldte seancen – den kan du læse om HER. Jeg er mere til det ældre Mew-materiale end det nyere, men bandet har faktisk en hel del hits, og kan tilsyneladende også samle folk lidt på tværs af genrer, så appellen er bred nok til Orange, og samtidig er det bandets eneste danske festival-gig i år.
Formår Mew ikke at spille dig hjem i soveposen, så kan du jo slå et smut forbi Pavilion kl. 02.30, hvor garage-rockende Twin Peaks spiller. De unge amerikanere skulle være i stand til at lave en fest, så fandt du ikke din fest tidligere på dagen, så er der altså en sidste chance her.
Og gå så hjem og sov, så du er frisk til Roskildes sidste dag i denne omgang, lørdag…
Af Jonas Strandholdt Bach