Velkommen til den førte udgave af vores nye ugentlige (forhåbentlig) musikmagasin Nyhedsstrømmen, hvor jeres venlige vært, mig, vil forsøge at opsummere ugens “vigtigste” nyheder på den hjemlige musikscene. Vigtigste ud fra vores normale dækningsområde, udvalgt af undertegnende.
Dermed også sagt, at det ikke er alle nyheder og begivenheder der kommer med, det bliver lidt en opvejning baseret på et skøn fra min side, samt hvad tiden tillader. Netop tid er blevet en meget afgørende faktor for det vi gør her på siden. Den påvirker alt fra antallet af anmeldelser, variationen i vores materiale, hvem der får skrevet hvad og hvor meget, samt hvor hurtigt vi får reageret på de ting der tikker ind i indbakken, eller dukker op i nyhedsstrømmen. I lang tid har især de to sidstnævnte punkter været hængepartier for os, i en sådan grad at vi er begyndt helt at styre uden om reelle nyheder, både her på siden og ikke mindst på Facebook. Det er det her et forsøg på, at råde bod på og samtidig give et eller andet form for samlet overblik over nogle af ugens historier- med en balance mellem det objektive og mere subjektive/holdningsbaserede.
Den der tid gør også, at jeg håber, men ikke kan garantere, at det her bliver en fast ugentlig ting. Formatet vil følge en nogenlunde løst defineret formel/opbygning fra gang til gang, som sikkert vil blive udsat for småjusteringer løbende, som jeg finder ud af hvad der fungerer, og hvordan, og hvad der ikke gør. Fokus er primært på det danske, undergrunden til lige under toppen af kransekagen og (måske) enkelte internationale nedslag, såfremt de har relevans for en dansk vinkel. Jeg håber, at tonen samtidig finder det rette leje mellem noget seriøst og formidlende men også en lidt mere afslappet atmosfære – jeg sidder i en sofa og ikke ved et skrivebord, når jeg laver det her..
Anyyyyyways, lad os give det et skud og kaste os ud i den første udgave, som vil være domineret af en række festival/koncert annonceringer og måske er lidt let på reelle kødfyldte nyheder.
I nyhedsstrømmen i denne uge (plus det løse):
En ny festival, endnu en, fordi det mangler vi, har set dagens lys: YHC Vinterfestival, der afholdes d. 21.-22. februar i KU.BE på Frederiksberg. I skrivende stund er der offentliggjort 11 navne til festivalen, der er arrangeret af musik- og kunstkollektivet Yellow House Collective, som i samarbejde med de optrædende vil forsøge at skabe nogle specielle rammer for koncerterne. Blandt de offentliggjorte finder vi navne som Mavournee, Blood Child, Lust For Youth og Kenton Slash Demon.
En anden, noget ældre kending, i forårets festivallandskab er den aarhusianske metal institution Metal Royal og deres Royal Metal Fest, der programmæssigt har oprustet jævnligt her de seneste måneder. Festivalen, der løber i dagene 16.-19. april på Voxhall, Atlas og Radar, har senest offentliggjort en opvarmningsdag på netop Radar med et ganske potent line up. Torsdag d. 16. kan du nemlig opleve instrumentalduoen Oxx, hypede Hiraki og de apokalyptiske scifi-metallere LLNN. De er bomben! Fredag og lørdag er der allerede offentliggjort en række internationale hovednavne, samt nogle stærke danske som Mercenary, Solbrud, ORM, Wayward Dawn og Katla, der er et af de bands hvis udgivelse vi desværre ikke nåede omkring i 2019. Det er ellers en fed lille sag på 3 numre, hvis du er til doom/sludget djævleheavy.
Kigger vi lidt længere frem, så er sommerens store festivaler for alvor ved at tage form. Den seneste uge (plus det løse) bød i hvert fald på en masse offentliggørelser fra mange kanter, minus Heartland, der lader til at gå og lurepasse lidt i denne sæson. Måske venter de på The Strokes, der har offentliggjort en række europæiske datoer hist og her, og faktisk er i Europa lige i tiden hvor Heartland afholdes.
Starter vi rundturen i Jylland, så har Skive Festival annonceret Anastacia, der hittede stort i start-00erne og slet ikke siden, så moving on til Jelling, som igen i år præsenterer noget af et bredt og varieret program af gammelt og nyt. I denne uge har de blandt andre offentliggjort D-A-D, som vi stadig venter på får noget velfortjent kærlighed og respekt fra andre kanter, *host* Roskilde *host*. På plakaten finder du alt fra 80er klenodier som Duran Duran og den legendariske (trussetyv?) Tom Jones i toppen til nye, spændende navne som Ganger, Drew og Tessa med småt.
BREAKING: Nu vi er ved de mindre danske navne, så har Karrierekanonen fundet deres 10 semifinalister, som skal kæmpe om 5 pladser i finalen, der afholdes på årets Spot Festival. Semifinalen løber af stablen d. 6/3 i DR Koncerthuset med deltagelse af BAADS, Bbybites, Frisk Luft, Føl som, Graa, Malte, SINCE, SIRO, Såforsatan og TERESE. Sidstnævnte jeg tidligere anmeldt et par singler fra i Repeat? Ellers har jeg kun hørt et enkelt nummer med Føl Som, kækt navn, hva? Det lød som musik P6 kan lide det, dvs. konsensus opretholdes på den stillestående kanal – men det er en snak til en anden gang!
Pyha, sved på panden af det der breaking halløj, tilbage til festivalerne og Jylland, hvor Northside i denne uge skruede op for billetpriserne, efter de lidt tidligere annoncerede endnu en lille håndfuld navne. Glæd dig til genudsendelser fra Massive Attack, Kim Gordon (tidligere Sonic Youth) og den Simon Kvamm-anførte trio Hugorm. Ikke meget at komme efter der, då! Der sker tilgengæld noget i Skanderborg, hvor SmukFest vover pelsen og har booket Slipknot til deres, som altid, herligt skizofrene musikprogram. Nu kan man da i hvert fald ikke beskylde dem for ikke at prøve på at tænke udenfor boksen og deres comfort zone!
Tilbage på Fyn til et lynstop hos Tinderbox aka SmukFest Fyn, der også smed et par navne på deres meget blandede plakat i ugens løb. Hvad? Liam Gallagher spillede på SmukFest sidste år (og i KBH tidligere i denne uge) og Village People virker som et navn, man også sagtens kunne booke i Bøgeskoven!
Også 50 års jubilaren Roskilde Festival har rørt lidt på sig, eller er det festival nummer 50, det er det vel egentlig? Nå, i hvert fald slap de en af de efterhånden sædvanlige bandpakker, der indeholdt lidt af hvert til plakaten, der i følge et radiointerview med programchef Anders Wahrën på P6 Beat nu er cirka 38% færdig (offentliggjort). Blandt de meste interessante for os var nok Angel Olsen (så må vi se om hun får ørenlyd denne gang modsat i 2017), Faith No More (der måske havde passet bedre ind på Copenhell?), Tyler Childers, Squid, High On Fire og en Gloria midnatssandwich bestående af Heathe, Nyredolk (årets “pludselig er de over det hele” undergrundsnavn) og ORM. Men også Kacey Musgraves og FKA Twigs virker som gode bookinger.
Internationalt er der ikke sket det store i denne uge, i hvert fald ikke noget som har slået voldsomt ud på nyhedsradaren. Så inden vi tager ugens “tophistorie” tager vi lige en musikalsk pause med en ny video fra Pearl Jam, der jo kigger forbi Royal Arena til sommer med et nyt album i ryggen. Nummeret er faktisk noget af det mest interessante jeg har hørt fra bandet i… hmm.. dette årtusinde?! Nuvel, videoen findes i, indtil videre, 3 forskellige udgaver, hvor man gradvist ser mere og mere til bandet, her er den seneste udgave Der må danses!
Ugens tophistorie er ikke af den grundvoldsrystende slags, men i stedet et lille, anerkendende nik til Copenhell og deres 2020 program.De kan nemlig allerede nu, rekord tidligt, melde udsolgt af både 3- og 4-dags billetter, samt ën-dags billetterne til torsdag. Det er kort og godt virkelig godt gået.
Festivalen er vokset stødt i sin 10 årige levetid (sidste års festival var den tiende), men lader til virkelig at have fået vind i sejlene hvad angår antallet og hastigheden af solgte billetter de seneste par år. Det skyldes, naturligvis, en del faktorer. Kvaliteten af programmet og størrelsen af headlinere vil altid være en faktor, men virker mest som en udslagsgivende faktor for salget af én-dags billetter, hvor en enkelt headliner, det være sig Iron Maiden, System of A Down eller Tool, har trukket det tungeste læs. I år virker lidt anderledes, måske begyndte det allerede sidste år (?), hvor partout billetterne faktisk røg før en enkelt dag blev udsolgt. Det virker som et tegn på, at folk indløser billet til “hele pakken” på Copenhell, hvilket må være lidt af et moralsk (og sikkert også økonomisk betryggende) boost for festivalens bagmænd. Altså, der ER jo offentliggjort en stor del af programmet, så folk ved hvad de får, men det virker nu i endnu højere grad end tidligere som om, at folk køber billet for “Copenhell-oplevelsen” og i mindre grad det konkrete program.
Det må tiden vise, men det virker som om festivalen har fået opbygget så meget goodwill, at selv lidt sløjere programår, som sidste års halv-slappe “10 års” line up, sælger mange billetter. Det retter de så i betydelig grad op på i år med et af de på papiret stærkeste programmer i årevis!
Copenhell må på samme tid være en af de nemmeste og sværeste festivaller at booke. PÅ den ene side er det en nichefestival, hvor man “bare” skal booke indenfor en nogenlunde fastlagt ramme af metal og rock. På den anden side, så er der ikke altid så mange mulige navne at booke og ofte er de samme, gennemtærskede hovednavne på tour sommer efter sommer. Copenhell har, og har altid haft, en let overvægt af aldrende, små nostalgiske kunstnere øverst på plakaten, en god blanding af nyt og gammelt i mellemlaget og så en sund understrøm af mere upcoming danske navne, samt plads til et skævt navn eller to. Sammensætningen af plakaten i år virker i rigtig god balance.
Hvor det nogle år har knebet lidt med at finde hovednavne “nok”, så virker det dejligt fyldigt i toppen i år. Både navne man ikke har set før på Copenhell, som Kiss, om de så er totalt afdankede eller ej. Solide gengangere som Korn, Judas Priest, Iron Maiden, Mastodon, Gojira og D-A-D, samt et “scoop” som Mercyful Fate. Du finder også navne som Emperor, Disturbed, Down og Opeth, som kan betegnes som større navne, Disturbed er måske endda et hovednavn for nogle? Men man finder også nyere, “hypede” navne som The Hu, Jinjer og Blood Incantation, eller et kultnavn som Sacred Reich. Bersærk, som nok er klar til at hoppe op på næststørste scene, efter de har arbejdet sig op fra de mindre festivalscener, support tjanser og mindre spillesteder de senere år, mens et navn som Ivy Crown forsøger igen.
Alt i alt synes jeg det ser vældigt lovende ud for sommerens hårdtslående (hygge)bal på Refshaleøen. Ud fra “hvad de skal” og det publikum de booker til, så synes jeg måske ligefrem at Copenhell i skrivende stund er dem der har løst opgaven bedst i det danske festivallandskab?
Og så er vi nået til det sted i denne nyhedsudsendelse, hvor der normalt ville være en lille, “let” historie, eller et underholdningsindslag af en art, så vi kan runde af i ophøjet stemning. Men da der ikke er noget at grine af i denne uge, bringer vi i stedet for en ny video fra Velvet Volume og giver derefter ordet til vejrudsigten. “Lonely Rider” er første single fra trioens kommende anden album, der er sat til at udkomme d. 29/5.
https://www.youtube.com/watch?v=apHhxu7qUq8
Ok, vejrudsigten er et kig på, hvad du blandt andet kan glæde dig til i den kommende uge. Der er dømt efterårsferie, det vil sige, at mange spillesteder skruer lidt ned for aktivitetsniveauet, men der er stadig livemusik at finde rundt omkring for de trængende. På Spillestedet Stengade kan du torsdag aften deltage i 80er inspirerede Firs‘ releasekoncert, når de fejrer udgivelsen af deres nye EP. I Pumpehuset er der samme aften en enaftensfestival i upcoming musikens navn, hvor Blossoms Festival præsenterer navne som Silque, Masasolo og Schwarze Fiktion.
Ja, udsigten for den kommende uge blev lidt kort, det skal der måske lige arbejdes på? Ligesom resten! Denne første udgave af Vibration blev som nævnt noget festival præget og dermed også en kende ensformig, det får jeg forhåbentlig løsnet op de kommende uger, når jeg finder mit groove.
Sammen vender vi strømmen! Ses om en uges tid.
Vært: “Mr. Slownewsflow” Ken Damgaard Thomsen
Foto: Sebastian Dammark, Copenhell 2018