Nils Bloch: From My Armor (Album/anmeldelse)

188
0

Kan man glæde sig til efterår, sådan her midt i højsommeren?
Nils Blochs From My Armor får mig faktisk til at savne lidt når det bliver uvejr, regnen løber ned af ruden og jeg så kan sætte mig ned ved brændeovnen med denne stille, sarte plade i ørerne.
Det er musik, der kalder på tid – men det er ikke de eneste kvaliteter.

Stemmen – som står centralt, ofte akkompagneret af akustisk instrumenter – er knald-godt leveret og oven på det ligger en sand buket af smagfulde metaforer.

Som åbneren, hvor lange akkorder på et dæmpet klaver blot støttes af et sart kor og ellers har denne, fine, tonalt høje herrestemme til at levere en række film-metaforer om at glemme sin linje, hvordan filmen brænder igennem når den/man går i stå (google, hvis I er for unge til at forstå dét) og hele det skrøbelige der ligger i performancen, der falder til jorden. Where Are The Words To This Song, hedder åbneren og den sætter tonen og tanker i gang om, om denne stemme er skolet?
I så fald bør en stor del af sang-puljen gå til denne skole, for fraseringerne er en kunstart i sig selv!
På denne skole har man måske også lært, at man skal spille til sine fordele – for da vokalen lægges tonalt ned i et nummer som Sing Me To Sleep, står det klart at det netop er i højden, den kan noget. Til et niveau, hvor man lytter mere efter b-stemmen en a- ditto i nummeret. Ikke fordi det er dårligt, når den ligger nede. Den er bare fænomenal, når den ligger oppe.

Som andre stærke danske stemmer, skriver Nils Bloch fra Berlin, mens pladen dog er skabt i Beograd. Udsyn og indsyn, for numrene er meget inderlige. Selv når der bruges synths, er det subtilt og smagfuldt og denne insisterende stemme kunne i teorien synge smukke, smukke opskrifter på brunsviger – men vælger som sagt en række metaforer og personlige fortællinger.

Så er der metaforerne. Nummeret, hvor albumtitlen er lånt fra, Echoes Apart, opererer med ’armor’ og ’honor’ har en tydelig tematik, men står måske bare ikke helt så skarpt som andre steder på pladen. Men det er så her, tingene griber ind i hinanden med stor elegance; for disse perfekte fraseringer, dette nedtonede akkompagnement og metaforikken griber ind i hinanden som perfekt timede tandhjul og skaber en fascinerende, næsten meditativ æstetik. De aldrig opmærksomhedskrævende, men dog tilstedeværende melodi-stykker tilføjer endnu en subtil dimension, hvor helheden bliver større end delelementerne.

Der er ingen hits på From My Armor. Men med den tid og ro, jeg forbinder med efteråret, har den noget der er mindst lige så godt; en smagfuld blanding af elementer, der på fineste, subtile vis går op i en højere enhed.

Jeg glæder mig til efteråret!

Anmeldt af: Troels-Henrik Krag

Lyt til åbneren fra From My Armor her: