Elektronisk underlægning og poetiske, legende tekster tegner Gælden. Associationer slår dog skår i glæden og selv når der renses for disse, bliver Nicolai Noas EP en smule forglemmelig.
Anmeldere er bare mennesker, men mennesker med en rig baggrund af referencer. Derfor kan man som anmelder til tider få nogle associationer, der gør det umuligt ikke at høre noget bestemt ind i nyt musik, uden det nødvendigvis vil være noget, andre lægger mærke til – Det er især tilfældet for Nicolai Noa:
For på Gælden findes der flere numre, hvor han synger som Flemming “Bamse” Jørgensen. Der er noget over udtalen, staccato og en egentlig ret matter-of-factly levering.
Særlig udtalt er det på ‘Hvorfor Stråler Du I Dag?’ Og… Det er lidt udfordrende, da min personlige holdning er, at Bamses ’undersættelser’ af engelske sange er ekstremt platte og pinlige.
Og derfor bliver det lidt en barriere for at lytte til Gælden, som egentlig er et hæderligt forsøg på at levere poetisk pop på en enkel, primært elektronisk bund. Det er egentlig sådan, vi indføres til EP’en: ‘Samme Geled’ er en rolig, elektronisk sag, hvor Noas vokal er dyb, næsten grødet og nærværende. Ikke et spor af Bamse her og masser at komme efter for dem med en dansk-analyse i maven. Det er faktisk ganske fremragende – hvis man kan leve med tunge, elektroniske effekter på b-vokalen.
‘Alibi’ følger op og teksten holder fint, der er et sangbart refræn og en lidt foruroligende underlægning – rigtig fint. Sjove sproglige vendinger som ”Et nyvasket alibi / for hans udstødningsparti” fremkalder smil…
Men så hoppes der altså i Bamse-fælden og jeg bliver som lytter udfordret. Og det skubber hele indtrykket.
Den afsluttende ‘Sommerfugl’ bliver på den baggrund mere alibi-poetisk, end reelt poetisk og jeg er som lytter tabt længe inden da. Og det er nok konklusionen her: Andre lyttere vil synes det er en fin, om end måske lidt forglemmelig popplade.
Jeg kommer dog aldrig ud over min association – hvilket vel er indbegrebet af smag og behag.
Man kan dog glædes ved poesien, legen med sproget og overraskes over de lidt sjove vokal-effekter på b-vokalerne. Det kan bestemt noget. Og så vil andre forhåbentlig kunne se disse kvaliteter, uden at lade sig irritere af mærkelige associationer.
Anmeldt af: Troels-Henrik Krag