Den unge kvintet Navneløs er klar med debut-albummet, der har fået titlen Værk. En titel, der signalerer ambition og selvtillid, noget sammenhængende og også noget lidt højstemt (eller prætentiøst, med et mindre pænt ord). Albummet lever op til mange af ambitionerne og breder sig ud over en times spilletid, men det bliver også lidt vel langstrakt, især mod slutningen.
Værk tager sig tid. Det er tydeligt at Navneløs gør en dyd ud af at give sig god tid til at udfolde deres univers. Albummet strækker sig over 11 numre, hvor af to har en spilletid over 10 minutter. Det længste af dem, ‘Pilot’, er også albummets åbningshymne. Man tager sig selv i at undersøge sin medieafspiller for, om man nu fik trykket play, for det starter langsomt og dæmpet. Lidt som en fjern brænding, og en en rumlende torden ude over havet, før bassen kontrolleret går i gang, og Lin Rosenbecks vokal bryder ind efter godt 3 minutter.
Der er i det hele taget noget dvælende og ulmende over udtrykket på Værk, så man hele tiden har en fornemmelse af at der er en potentiel eksplosion, der lurer et sted, men det er sjældent kræfterne slippes fri. De kølige og skarpe guitarer og den pulserende rytmesektion suppleres ofte af strygere, der er med til at løfte nogle passager, så man får fornemmelsen af brusende bølger, der skyller ind over en strand.
Efter ‘Pilot’ toner ud, overtager den trommedrevne ‘Her Står Man’, der svøber trommebulderet i strygere, der næsten giver en overlæsset fornemmelse, men lykkes med at holde balancen. Det gør Navneløs også på ‘Tænkt På Et Sted’, der, sammen med ‘Metronord’, der tjekker ind senere, er albummets stærkeste kort i forhold til airplay. Rosenbecks nærmest dovent kælne vokal fanger opmærksomheden og fastholder den nummeret igennem, samtidig med at den pulserende instrumentale bund er både fængende og velfungerende. De køligt klingende guitarer og synths gør deres til at sætte nummeret fast på den mentale opslagstavle, mens Rosenbeck undervejs også bruger sin vokal mere ekspressivt. Også den efterfølgende ‘Forsvandt’ er, med sine luftige blæsere og fængende guitarer, godt skruet sammen, og blandt mine favoritter på albummet.
Efter et stærkt udlæg, får vi et tiltrængt pusterum med den instrumentale, samplede parentes, ‘Loop 1’, som følges op af den ligeledes instrumentale komposition ‘Sonic Youth’. Et nummer, der forlænger fornemmelsen af pusterum, inden den fine ‘Metronord’, der også har været singleforløber, klinger ind og rusker lidt op i albummets midterdel, med sin insisterende trommerytme og dunkle synths, der understøtter Rosenbecks vokal. Bas og guitar bygges på og giver en rastløs energi, der slynger sig omkring og forstærker vokalens stigende intensitet. Det er virkelig et glimrende nummer. Men selv om ‘Metronord’ for en stund tilfører et skud energi, så føles den sidste del af albummet længere end første del.
Vi får nemlig endnu et instrumentalt stykke med ‘Loop 2’, inden Værk afsluttes med den dæmpede, men ind i mellem spændstige ‘Ikke Endnu’, hvor Rosenbecks vokal er tilbage i det mere dæmpede hjørne, og de forbundne ‘Stille’ og ‘Skyggen’, sidstnævnte med en spillelængde på 10 minutter. Det er modigt, ambitiøst og velspillet, men jeg falder en lille smule ud undervejs. For andre vil det måske være et højdepunkt, men jeg savner mere af den dynamik, som er at finde på de første numre. Ser man bort fra det, så er ‘Stille’ og ‘Skyggen’ begge fascinerende og potentielt opslugende numre, som i et roligt tempo glider afsted, som en mørk understrøm.
Bliver man fanget af denne mørke understrøm, som Rosenbeck lokker én ned i som en sirene, vil man formentlig også kunne glide med helt ned i dybderne af Navneløs’ univers, som er både originalt og veludført. Værk er en spændende og meget lovende debut fra et ambitiøst dansk band med deres eget udtryk. Konstruktionen og ambitionerne bliver dog næsten for tunge til at jeg er med hundrede procent hele vejen igennem, og i mine ører bliver udtrykket for stillestående på albummets sidste del. Der er nogle perler blandt Navneløs’ numre, men også nogle stræk hvor jeg ikke for alvor bliver fanget. Derfor lander jeg på 4 store stjerner til Værk, der markerer at Navneløs er et band, der har potentiale til at sætte sig dybe spor i det danske musiklandskab. Der er i hvert fald god grund til at forvente sig meget af den unge kvintet, der ud over Rosenbeck består af Johan Kruse (guitar m.m.), Andreas Ledet (guitar), Frederik Fogde (trommer) og Mads Flethøj (bas).
Værk udkommer i dag, d.10. februar på Indieaner Records. Tjek Navneløs ud på facebook.
Anmeldt af JSB
Like GFRock på facebook, og få nyt om rock, rul, metal and the what have you – hver dag!