Home Seneste December 2014 - Nyheder Interview med J.S. Fuck – på ambitiøs rejse igennem rockhistorien

Interview med J.S. Fuck – på ambitiøs rejse igennem rockhistorien

3056
0

Sune “Køter” Kølster aka J.S. Fuck går og roder med et ambitiøst projekt. Et meget ambitiøst projekt. Et projekt hvor han tager på musikalsk rejse igennem rockhistorien, på et dobbelt album med i alt 20 numre, fra rock ‘n roll, over punk til ekstrem metallen.

Det lyder jo som en ganske storslået, og også lettere vanvittig, idé, så vi har fået os en længere snak med bagmanden om hvad The Rock History Through J.S. Fuck, som albummet kommer til at hedde, egentlig er for en særpræget størrelse. Så vi giver ordet til Sune (og lidt os selv).

1) The Rock History Through J.S. Fuck bliver et dobbelt album, hvor du/I tager på musikalsk rejse igennem rock­historien, hvordan opstod idéen til dette ambitiøse projekt?

Ideen med at lave en episk stor fortælling, der starter i rock’ n rollen og ender i den ekstreme metal handler jo nok om at tage 70’ernes “rise and fall” rock operaer a la Tommy og The Wall et niveau op… Hvor vi siger: Hvad nu hvis J.S.Fuck havde været med fra starten men hver gang et band eller en genre blev for “satte” bevægede han sig videre? Og videre… Og videre… For hvis man kigger på rockhistorien synes jeg der tegner sig en tendens: Et band opstår og spiller noget, der lyder anderledes end det gamle og som tit er i opposition til det gamle… Bandet udvikler deres egen stil, måske vokser en hel genre op omkring dem, men lige som de er på toppen begynder deres plader at blive kedelige. De har succes, derfor bliver oprøret hult. Og nye bands siger fuck de gamle bands og deres stil, vi tager den skridtet videre…

Sådan har det jo lidt kørt, nogle gange mere ekstremt end andre som f.eks. punkens totale opgør med tidligere… Enhver tid har sin æstetik og filosofi… Hvad nu hvis vi tager J.S.Fuck og kører ham hele vejen igennem, aldrig lader ham få succes, og i stedet for at hans oprør tager AF, tager det TIL, som selve rockens ekstremisering? Det sætter en masse spørgsmål igang… Hvad skete der med J.S.Fuck da han pludselige stødte ind i psykedelikaen og hippie universet? Hvad skete der med ham da han sagde fuck det hele og startede på en frisk med punken? Og hvad skete der da tiden var gået og han pludselig stod og vrængede black metal ud i et tempo, der ikke kunne være tungere og hurtigere? Døde rocken da man nåede grænserne for, hvor langt man kan presse trommer, bas og guitar ud? Dør J.S.Fuck? Pludselig har vi en nærmest mytisk klassisk tragedie der folder sig ud… Og så tripper man jo bare derudaf:)

2) Du har arbejdet med albummet og sangene i 10 år, hvordan har projektet og idéerne ændret og udviklet sig over den periode?

For ti år siden flygtede jeg fra København og gemte mig på landet for at komponere. Det hele var blevet lidt for heftigt og jeg følte mig låst fast i punkmiljøet også kompositorisk… Jeg havde fået ideen til J.S.Fuck et par år tidligere da jeg sad og komponerede Bach­fugaer på mit studie i musikvidenskab lige efter jeg var kommet hjem fra en vanvittig mini tur i nordtyskland med mit punkband Guddommelig Galskab. Navnet J.S.Fuck faldt ned lige midt i lektierne, og min drøm om at eksperimentere med at forene det smukke og det grimme, det hårde og det bløde, og bruge alle midler til at sætte følelserne i kog, ikke mindst de mørke, dystre og aggressive var født.

Jeg begyndte at skrive og ret hurtigt formede der sig to linier: Politiske tekster om det nye, højreorienterede paranoide Danmark efter 11. september, og eksistentialistiske tekster om sex, drugs & rock’n roll. De politiske tekster blev til albummet “Set på TV” der udkom i 2007 og de eksistentialiske tekster kaldte jeg “Sex, Drugs & Rock’n Roll” og i 2010 opførte jeg den som rockopera sammen med “The Hippies From Hell”, og her var den musikhistoriske ide allerede cementeret. Desværre gik bandet i opløsning lige efter koncerten, og jeg begyndte at arbejde med numrene og alle de ting jeg ikke syntes sad helt i skabet. Og det er jeg så ved at være i sidste fase af…

Bagmanden Sune "Køter" Kølster
Bagmanden Sune “Køter” Kølster

3) 20 numre fordelt på et dobbeltalbum, hvordan bevarer man overblikket, er der en rød tråd i materialet og hvordan kommer det hele overhovedet til at kunne hænge sammen?

Jeg søger altid at finde den perfekte balance i mine albums, jeg arbejder meget med formen. For mig er et album meget mere end en samling sange men et helt værk i sig selv, bestående af enkelte “satser” der både kan stå alene og i sammenhængen. Udviklingen igennem tiden er jo en klar rød tråd, både fortællingen via teksterne hvor vi følger J.S.Fucks udvikling fra ung teenager på stenbroen til gammelt udbrændt vrag, og rent lydmæssigt hvor jeg har tænkt mig at der skal være en balance imellem det autentiske, altså gamle forstærkere og instrumenter for eksempel igennem tiderne ­ og så en samlende rigtig fed, rå lyd… Jeg kan ikke løbe fra mine punk­aner i den måde jeg vil indspille på: Grundsporene kommer til at blive indspillet på samme tid, men adskilt så vi har styr på lyden. Det vil sige at den sammenspilsmæssige lyd med Troels Drasbech på trommer, Christian Olesen på guitar og jeg selv på bas og vokal, kommer til at gå igennem albummet lige meget hvilken stil vi leger med. En af de ting jeg netop har arbejdet så længe med er også at balancere numrene imellem hinanden for at få rejsen til at blive sublim, med små åndehuller, hæsblæsende momenter, god sing­a­long etc…Åååårh jeg glæder mig:)

Sune in action
Sune in action

4) Hvad skal man som lytter bruge udgivelsen til? Og hvad “får I selv ud af det”?

Hvis vi starter med os selv: Ethvert værk er jo en undersøgelse af et eller andet man tripper over. Jeg har hørt så mange fantastiske rockplader igennem tiden, og jeg har al den tid jeg kan huske haft lyst til at skabe det her værk der hylder rocken i sin helhed, og alle de afarter af de lidt mere ekstreme genrer som jeg elsker. Hvad andre får ud af det kan man jo aldrig sige da det er vildt individuelt, men jeg håber da at alle dem der har gået med nogle af de samme tanker får det ligeså vildt over den plade. Og måske også at vi kan formå at bryde nogle af de barrierer ned der er imellem de forskellige genrer og stereotypiske udtryk der meget hurtigt kan lukke sig omkring sig selv.

Enhver genre er jo opstået fordi det band der startede det lavede noget der IKKE var genrer fordi de brød med de gamle stereotyper. Avantgarden, der skabte genrerne, har altid været åbne og nytænkere og været totalt ligeglad med reglerne.. Jeg håber at man kan få det trip og at metallerne der hører pladen tænker, at måske skulle de give punken en større chance og syrerockerne tænkte: Det er sgu ret fedt, det der hardcore… Om vi kan leve op til det ved jeg ikke, men mit ønske er da netop at man mærker at det er det samme og at ens musikalske liv bliver endnu rigere hvis man åbner op for den mangfoldighed af udtryk der har været rockhistorien igennem.

Guitarist Christian Olesen
Guitarist Christian Olesen

5) Kan du fortælle lidt om sangene, hvad handler teksterne om osv.?

Well… Basically så handler det om de ture livet tager når man beslutter sig for at leve det helt ud, både med euforiske øjeblikke men bestemt også med alle de faldgruber der er. De er øjebliks billeder set fra J.S.Fucks point of view, og handler om hans betragtninger livet igennem. Om ulykkelig teenage-kærlighed, om hvordan troen på fremtiden og utopiaet river ham med i eufori da han for første gang bliver rigt gensidigt forelsket og får sin seksuelle debut. Han rider på forelskelsen og lystens bølge, der desværre bliver overtaget af stoffernes bølge, som knuser kærligheden og efterlader ham i dyb desillusion…

Hvordan han vender situationen om og paradoksalt set igen får troen på fremtiden tilbage, da han indser at der ingen fremtid er, og at det handler om at leve livet fuldt ud uden at skele til hvad andre tænker, og udtrykke sig med det formål at smadre facaden på det borgelige samfund der er bygget op af løgne. Og hvordan denne tur også starter euforisk men bliver mere og mere hård, ikke mindst på grund af stofferne der igen kommer ind, og kommer til at fylde det hele. Måske indser han til sidst at ideen om at smadre alt, for så at begynde forfra, er ligeså utopisk som hippiedrømmen, og da det hele er kommet så langt ud i ekstremerne han kan, går han i totalnihilistisk sortsyn afgrunden i møde. Denne her historie bliver underbygget af musik der viser hans sindstilstand igennem rejsen som jo basically er sjælen i rocken…

Guitarist Mads Heldtberg
Guitarist Mads Heldtberg

6) I pressematerialet skriver du, at du selv kommer fra punkmiljøet, kan du fortælle lidt om din musikalske baggrund og hvordan den kommer til at spille ind på The Rock History Through J.S. Fuck?

Mine rødder er stærkt forankret i punkmiljøet og det afspejler nok alt hvad jeg gør rimeligt meget. Både i teksterne, det der med at “afdække sandheden” og “nedbryde illusionerne” og i den musikalske approach med for eksempel at indspille samtidigt for at få den rigtige energi, og altid lige tage tingene lidt længere ud i tempo, kant og grimhed, ­at være åben overfor småfejl i indspilningerne kan være præcis det der virkelig får musikken til at leve… Men helt klart også hele approachen til selve udgivelsen. Jeg er jo vokset op med Do It Yourself…

Jeg fandt ret tidligt ud af at hvis jeg bare sad og ventede på at der var et pladeselskab der skulle opdage mig, så kunne jeg vente forgæves, og vi udgav vores første plade med Guddommelig Galskab, “Dansk Punk Under Al Kritik” fra 1999 selv, og siden har jeg udgivet et hav af albums. Rockhistorien her bliver det andet dobbeltalbum og album nr. 8 i det hele taget (nr. 13 hvis man tæller kompilations og EP’er med). Det er ikke fordi jeg ikke er interesseret i at arbejde sammen med et fedt  pladeselskab, men der er bare ikke mange pladeselskaber der er interesseret i musik der ikke er snævert genrebestemt. Jeg ved det lyder mærkeligt, men de fleste pladeselskaber er interesseret i en bestemt genre, og når du laver noget der ikke kan puttes i kasser, ved de fleste ikke hvordan de skal håndtere det / sælge det. Det er også derfor jeg har valgt at lave en kickstarter for at samle en del af pengene til udgivelsen ind.

Det handler basically om at gå rundt til alle dem man kunne forestille sig var interesserede i pladen og spørge:”Hey hvis du ville købe pladen når den kom ud, hvad så med at købe den på forhånd, hvis vi vel at mærke kunne garantere at pladen blev til noget”? Det er jo det, der er smart, men også nervepirrende: Hvis der er nok der køber pladen får vi alle pengene, hvis vi ikke kommer op på vores mål får vi ikke en krone og ingen betaler noget… Det passer meget godt i en punkånd jeg er opdraget til, bare at kaste sig ud i det og tage det face to face. Det er det samme med musikerne: At bide hovedet af al skam, og så bare spørge ens yndlingsmusikere om de vil være med, uden at tænke om man er fin nok eller noget…

Anders Koppel
Anders Koppel

7) Ud over Troels Drasbech (trommer) og Christian Olesen (guitar), medvirker der gæster som Anders Koppel (tidlig Savage Rose, Bazaar) orgel, Mads Heldtberg (Düreforsög, Bleedergroup) guitar og Andy La Roqcue (King Diamond, Death) guitar, på pladen. Hvordan har du fået dem med på vognen og hvordan har samarbejdet været indtil videre?

Troels og Christian har jeg spillet rigtigt meget med i det gamle J.S.Fuck band “The Hippies From Hell”. Vi kender hinanden ud og ind musikalsk og jeg elsker at spille sammen med dem. De er begge nogle helt unikke musikere med et totalt åbent sind og en vidunderlig musikalitet, udover at de er vanvittigt virtuouse på deres instrumenter og det er præcis den blanding der skal til i denne her sammenhæng.

Anders Koppel og Mads Heldtberg har jeg lavet ting med før: Anders har jeg indspillet med på min psykedeliske kærligheds EP “To My Melting Love” fra 2010 hvor der blandt andet er to sange der også skal med på Rockhistorien. Mads spillede den ene af de to guitarer på det første J.S.Fuck album “Set på TV” fra 2007, men nåede aldrig rigtigt at blive en del af livebandet hvor Christian tog over.

Den eneste jeg ikke har arbejdet med før er Andy La Rocque og der er jo et helt kapitel for sig. Andy er en af mine absolutte yndlingsguitarister på verdensplan, jeg glemmer aldrig første gang jeg stod og hørte soloen på King Diamond Conspiracy i slutningen af 80’erne og tænkte, hvem fanden er det der spiller så sindssygt. Jeg har hele tiden hørt hans guitar i hovedet på et af numrene, jeg begyndte at undersøge hvad han lavede og fandt ud af at han havde et studie i Varberg. Så skrev jeg til ham om projektet og hørte om han ville være med, og det ville han… Det er jeg så sindssygt glad for, og jeg regner med at tage op i hans studie i februar og indspille guitar der. Det er så sindssygt fedt!!!!!

Guitarist Andy La Roqcue
Guitarist Andy La Roqcue

8) Pladen skal produceres af legendariske Flemming Rasmussen, hvordan kom det samarbejde i stand og hvad er dit eget forhold til Rasmussens arbejde og historik?

Jamen altså… Jeg er totalt fan af Flemming og hans arbejde. Flemming er et ægte lydgeni. Han er den vildeste producer og en af verdens banebrydere indenfor hård rock og metal, men han er meget mere end det. Han har jo indspillet stort set alle danske bands og musikere i 40 år, og der kan man jo sige at han passer perfekt ind i “The Rock History Through J.S.Fuck”. Jeg glæder mig sindsygt meget til at arbejde med ham!!! Jeg har arbejdet med ham før, han miksede den første J.S.Fuck plade “Set på TV” fra 2007, og det var også der jeg fandt ud af at han ikke bare er dygtig, men også et rigtigt dejligt menneske som er rigtig god at arbejde sammen med! Jeg kan slet ikke vente!!!

9) Projektet er dyrt, og idéen ganske storslået/”vanvittig”, kan du afslutningsvis fortælle lidt om, hvad der skal til, og hvad der hidtil er sket, for at realisere/finansiere The Rock History Through J.S. Fuck?

Ha ha ha, jeg det er nok lidt vanvittigt men altså, man lever kun en gang, og når man nu har noget der bliver ved med at presse sig på, så gælder det jo om at kaste sig ud i det… Angående finansiering så er det klart at der skal hives nogle penge hjem. Jeg har selv knoklet røven ud af bukserne og sparet sammen, til en god del af pengene, men det står og falder klart lidt med denne her kickstarter kampagne, for hvis de penge ikke kommer hjem så ved jeg ikke helt hvad jeg skal gøre…

Jeg skal nok finde på noget, men hvor ville det bare være fantastisk hvis det lykkes! Så alle jer derude, hvis I synes det lyder for fedt, så gå ind på Kickstarter HER og køb en plade på forhånd eller bare giv et lille bidrag, jeg lover jer at jeg skal gøre hvad jeg kan for at det her album bliver ligeså storslået godt som vanvittigt!!!

Vi siger tak til Sune for at dele sine tanker med os og glæder os til at høre resultatet!

Af Ken Damgaard Thomsen

Previous articleMixtune For Cully – Grateful Shade – 9/12 – 2014
Next articleHiss Golden Messenger: Lateness of Dancers ***** (5/6)

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.