Gutter Island Garage Rock Festival er tilbage. Lige op ad en enorm byggeplads, men heldigvis er udsigten stadig den samme, hvis man kigger den anden vej.
Festivalen ligner heldigvis også sig selv. Programmet er pakket med garage rock og beslægtede genrer og der er booket både danske og nordiske bands, ligesom der kommer bands langvejsfra – helt fra Australien, blandt andet.
Efter en trafikalt udfordrende exit fra København kørte vi (undertegnede og en af GFR’s gode, gamle hangarounds) sydpå, og efter proviantering omkring Vordingborg krydsede vi broen til Masnedø og måtte cirkle os vej gennem den omfangsrige byggeplads, som efterhånden har overtaget en god del af Masnedø i forbindelse med byggeriet af en ny Storstrømsbro. Det nærmer sig da at det ligner en hel bro efterhånden! Der er fortsat fin udsigt til både ny og gammel bro fra dele af campingområdet, og som nyt tiltag er der sørme dukket “rigtige” toiletter op i fancy vogne og med vaske med rindende vand for enderne af toiletrækkerne. Fagre nye verden!
Festivalpladsen ligner i øvrigt sig selv, to scener, den ene i et telt, en stor bar, et par madboder, og selve fortet, hvor man kan høre DJ’s og få sig en gutter slammer i pølsevognen.
Der skulle findes nogle lejr-kumpaner, og det lykkedes efter lidt flagrende facebook-kommunikation, og der blev banket telte op, fotograf og medskribent Thomas og flere kendte ansigter dukkede op, der blev snakket, drukket en øl og lidt til, og så skulle vi jo også huske at få armbånd på – tiden løb, første band, Imperial Shark, begyndte at buldre på Teltscenen.
Hajer og Jesus
Det gjorde de nu ganske solidt, hajerne, der var i hvert fald fuld plade på energien, og publikum var med på løjerne. Vi kom lidt sent ind i sættet, da der gik lidt forvirring i medie tjek-ind, men hvad vi nåede at høre rockede fint der ud af.
Så skulle der handles lidt i baren, udvalget spænder over diverse shots og drinks og fire slags fadøl, og man kan altid få sig en god sludder og en røverhistorie fra bartenderne, eller hvem man nu end ender med at stå i kø med. Gutter er den slags festival, hvor sidemanden lige ryster en historie eller to ud af ærmet mens man venter på at få serveret sin øl.
På Teltscenen nærmede det sig at svenske Baby Jesus var klar med deres psykedeliske rock, og det lød som taget ud af de sene 60’ere eller tidlige 70’ere med masser af orgel og gentagende grooves. Igen var energien i hvert fald til stede, men helt fat i mig fik Baby Jesus ikke. Det kan måske også skyldes andre omstændigheder, for tiden begyndte at nærme sig for, at jeg måtte kortslutte min egen fest og bevæge mig mod Vordingborg station for at komme retur til København.
Jonas blev sendt afsted og umiddelbart efter indtog The Molotovs Teltscenen. Den relativt unge trio gav den gas fra start med deres take på retro punk anno 2024, stærkt inspireret af Sex Pistols og The Clash, og satte godt gang i det pænt fyldte telt. Originalt, næppe, men energien og spillelysten opvejede i den grad dette, og Gutter-folket fik en ordentlig retro punk spark i røven.
Pausen inden De Høje Hæle gik med at få fyldt lidt i glasset, ingen problem med det, men var man på jagt efter mad var det en større udfordringen, da det kun var muligt at købe to steder på festivalen, hvilket ikke overraskende gav relativt lange køer. Drink more, eat less.
Oki doki. De Høje Hæle havde fået æren af at lukke torsdagen, og det var til stor begejstring fra et fyldt telt, da trioen ramte scenen. Gutterne var mere end klar på spas og gjorde deres ypperste for at hive den sidste energi ud af publikum. Bandet leverede på fineste vis og sendte publikum høje på humør videre ud i Gutter natten.
Torsdag out! Det bliver Gutter at komme ind i boblen igen fredag.
Reportage: Jonas Strandholdt Bach (med lidt tilføjelser fra Thomas)
Fotos: Thomas Bjerregaard Bonde