Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer Greta: Ardent Spring Pt. I & II ★★★★★☆

Greta: Ardent Spring Pt. I & II ★★★★★☆

1707
0

Greta er klar med hendes debutalbum efter 2 roste EP’er. Det er en udgivelse der både samler op på det ældre materiale og præsenterer nyt. Alt sammen noget, der viser en ung popkunstner, der for alvor er ved at blomstre.

Jeg er dog lidt forvirret over sangvalget på dette såkaldte debutalbum. Albummets første del består af de 6 numre der også udgjorde Ardent Spring Pt. I, EP’en fra sidste år, dog med en lidt ændret rækkefølge på tracklisten, mens sidste halvdel består af nye numre. Tidligere i år udkom EP nummer to, Young and Wild, som også indeholdt en enkelt genganger fra Ardent Spring Pt. I, nemlig “Wilderness” – den EP er der (udover “Wilderness”) ingen numre inkluderet fra på denne plade.

Måske fordi den udkom tidligere i år, og dermed er frisk i erindring? Hvorfor hed Young and Wild ikke Ardent Spring Pt. II? Hvorfor et album der et halvt den første EP og halvt helt nye numre? Måske er det noget med hvilke markeder de forskellige udgivelser er udkommet på, eller sammensætningen af tracklisten der skulle give mening, men alt er tilgængeligt på Spotify på tværs af landegrænser…

Nå, dette album er altså Ardent Spring del et OG to (som aldrig udkom separat) samlet i én buket. Og det spirer i det tyske (og lidt danske) popland med en kulørt, og velduftende (om end syntetisk) samling af popnumre, som både skuer tilbage og lyder som et produkt af tiden. 80’erne fylder helt klar meget hos tyskfødte Greta, der er vokset op lige syd for grænsen, men nu er bosat i København. Jeg er selv vokset op i grænselandet, blot på den danske side af grænsen, så jeg formoder at vi et eller andet sted har en baggrund, referenceramme og kulturel prægning fra tysk og dansk kultur, der overlapper lidt. Jeg bilder mig i hvert fald ind, at jeg kan hører et eller andet i musikken, som rummer ekkoer af de samme radiokanaler, underholdning og kultur generelt, af både dansk og tysk observans, som blandes i det område.

Greta beskriver selv Ardent Spring Pt. I & II, som en del af den samme proces, hvor del 1 har ledt frem til og er skyld i, at del 2 overhovedet kunne skrives – Greta har selv skrevet alle numre på udgivelsen. Det synes jeg at kunne fornemme i den forstand, at materialet på del 2 måske virker lidt mere “modent” og endnu mere selvstændigt og defineret i forhold til de ellers gode numre på del 1. Del 1, som jeg selv anmeldte, er stadig præget af visse formodede forbilleder, det kunne være et navn som MØ, der også trækker på nogle af de samme popinspirationer, måske mest tydeligt i den glimrende åbner “Ardent Spring” . Der er også en ret tydeligt 80’er inspiration at finde på et nummer som den lidt discodunkende og funklende “Wilderness”, hvilket sender mine tanker i retning af let-knitrende tyske FM-stationer, som gik tydeligere igennem på børneværelset i slut-80’erne/start 90’erne end de “landsdækkende” danske kanaler.

På del 2 springer (pardon the pun) Greta virkelig ud som sin egen, ikke mindst på de to stærke singler “Daughter” og “Hydrogen”, hvoraf det sidste er et vaskeægte radiohit. Stilen er ikke markant anderledes, men det er som om der bare er lidt mere… hmm… selvsikkerhed i det? Og knap så meget behjertet lån og tydelig inspiration fra nogle forbilleder. Greta eksperimenterer også med lidt tysk snakke-syngen på den mere tonalt blåligt farvede “Waves”, hvilket giver mig lyst til at høre endnu mere fra hende på modersmålet. Ikke at det engelske på nogen måde lyder forkert i hendes let-døsige og “popsmarte” levering, faktisk tror jeg ikke man ville tænke over om Greta er dansk, tysk eller engelsk, hvis det ikke var fordi man lige vidste det? Nej, men giv mig en Neue Deutsche Welle/stynth-pop basker på tysk ved lejlighed, det ville jeg gerne høre.

Ardent Spring Pt I & II fremstår i dens sammensætning af materiale som en ret sammenhængende og homogen størrelse. De 12 numre, fordelt på knap 40 minutter, glider elegant afsted og selvom jeg normalt ville være lidt “bekymret” ved tanken om en ung popkunstner, som tager springet fra EP-formatet til et fuldt album, så viser det sig helt ubegrundet her. Greta har styr på sagerne, selv når det stikker lidt af ud i drømmende, meget lys og farvestrålende pop, der lyder som noget der kunne være på lydsiden til The Neverending Story når prinsessen af Fantasia er på skærmen, så holder det min interesse fanget. Og peger måske frem mod en lysende, klar og fantasifuld fremtid?

Der er allerede godt med vind i sejlene hos Greta Louise Schenk med radioairplay, rosende anmeldelser, opmærksomhed fra diverse medier, og tidligere i år skulle hun også have spillet på Rising Scenen på Roskilde og på lørdag kan hun opleves på Uhørt Festival. Det er helt fortjent og med Ardent Spring Pt. I & II sætter hun en tyk streg under, at en af de mest funklende stjerner på den danske pophimmel er tysk. Ja, vi laver lige noget kulturel appropriation og sender 5 upcoming stjerner afsted til Greta.

Af Ken Damgaard Thomsen

Previous articleUhørt 2020: 8 must see navne fra programmet
Next articleBig Mess: Bestial Pop (EP) ★★★☆☆☆

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.