Home Seneste Februar 2016 - Nyheder Det er ikke nok bare at spille pissefedt – Interview med folkene...

Det er ikke nok bare at spille pissefedt – Interview med folkene bag Supermoon Music

1992
0

Supermoon Music er et nystartet musikselskab i Aalborg, med fokus på at hjælpe upcoming bands på vej. Vi fik en mail-snak med Brett Tootle og Malthe Lindholm Sørensen, som er folkene bag – og i øvrigt også slår deres folder i et par upcoming bands.

Der sker meget i dansk musik for tiden – ikke alene i forhold til bands, som indspiller og giver koncerter, men også forskellige fællesskaber omkring spillesteder (det nye Tape i Aarhus som nyligt eksempel), booking- og managementselskaber og festivaler, som bæres frem af folk, som selv er udøvende musikere. Supermoon Music er et nyt skud på stammen, placeret i Aalborg. Vi spurgte til hvad Supermoon Music er for en størrelse, hvorfor de har valgt at fokusere på upcoming bands, og hvad det egentlig er, de laver.

Supermoon Music – hvad er det for en størrelse og hvad er visionen?

“Supermoon Music er et nyopstartet musikselskab beliggende i Aalborg. Selskabet er dannet af Brett Tootle og Malthe Lindholm Sørensen med udgangspunkt i deres egne bands Caved Crow og Via Mala.

Indtil videre har vi fået københavnske Sweet Tempest med som tredje band på vores roster. Vi har valgt at kalde det et musikselskab, fordi vi varetager forskellige opgaver for de bands og artister, der er tilknyttet. Disse opgaver dækker over booking, management/rådgivning samt konceptudvikling. Booking og management er kendte størrelser inden for musikbranchen. I vores henseende handler det meget om at få skabt struktur omkring bandet, så det ikke falder sammen og kun bliver hængende i øvelokalet.

Rådgivning og konceptudvikling er derimod i vores optik, ikke er noget der fylder specielt meget i branchen i dag. Vi ser i dag mange dygtige bands og artister på den danske upcomingscene. Mange med en fed lyd og gode visioner. Samtidig ser vi en musikscene, hvor man som band eller artist hurtigt forsvinder i mængden, hvis ikke man gør sig bemærket og har et koncept der skinner igennem.

Med andre ord er det i dag ikke nok ”bare” at spille pissefedt og lave god musik. Der er mange andre forhold, der skal imødekommes. En ting kan være det scenetekniske som f.eks. liveperformance, speak og lys en anden ting kan være kommunikationen på de sociale medier. Kort sagt handler det om at få skabt en rød tråd igennem alle dele således, at bandets koncept fremstår som en helhed.

Visionen for os er altså at hjælpe upcoming bands og artister, som vi finder interessante, med at booke koncerter samt at manage/rådgive og udvikle et koncept omkring deres musik, således de kan skinne igennem på den danske musikscenen og ikke bare forsvinder i mængden. Derudover skiller vi os også ud fra andre selskaber ved at tilbyde forløb til bands og artister, der ikke er på vores roster, men som stadig ønsker konceptudvikling, rådgivningen eller bare en sparringspartner”

I arbejder med nye, spirende bands – hvorfor dette fokus? Hvordan kan I hjælpe dem?

“Vi arbejder med spirende eller upcoming musik med udgangspunkt i vores egne erfaringer fra de bands vi selv spiller i og de erfaringer vi ellers har gjort os i musikbranchen. De større booking/managementselskaber har ikke den samme interesse i mindre upcoming bands, på grund af den lave indtjening, der er forbundet med at lægge en masse arbejde i et upcoming band. For os er det ikke pengene som er drivkraften, vores levebrød bliver ikke finansieret udelukkede af Supermoon Music. Derimod handler det for os om at få en fod indenfor i branchen og at opbygge et musikselskab som branchen vil kigge anerkendende på og henvende sig til når der efterspøges den type musik som vi repræsenterer.

Samtidig har vi jo også en forventning om at Supermoon Music vil booste karrieren for de bands vi selv spiller i. I sidste ende er vi jo i samme situation og dermed også i øjenhøjde med de bands vi arbejder med og henvender os til. På den måde er en stor del af arbejdet også en sparingsproces som vi etablerer med udgangspunkt i de erfaringer vi kan trække fra vores egne bands. Ofte kan et udefrakommende input være med til sætte refleksioner i gang internet i et band, hvilket kan føre til en konstruktiv løsning på en given problemstilling. Vi er det udefrakommende input, der kan være med til at skubbe et band i den rigtige retning. Denne formning, rådgivning eller konceptudvikling om man vil, er en del af det at være upcomingband i dag. For som skrevet tidligere er det ikke nok bare at spille fed musik. Man skal have et ’fuldstændigt’ udtryk med en rødtråd igennem som kan sætte sig fast i publikum.

Samtidig skal der være struktur omkring koncertbooking. Mange bands vil godt selv kunne booke en koncert hist og her. Ligeledes tænker mange mere i kvantitet frem for kvalitet i forhold til koncertbooking. Tre koncerter på tre fede spillesteder som opvarmning for aktuelle bands er klart at fortrække frem for otte tilfældige koncerter på tilfældige tidspunkter. Hvis man vil ses og høres de rigtige steder kræver det en struktureret planlægning, der henvender sig til de rigtige spillesteder, på de rigtige tidspunkter. Et større veletableret band vil ikke være muligt at forme og vil sandsynligvis heller ikke have interesse i det. Men ved nye, spirende bands bør dette være et fokus og det er her vi sammen med bookingarbejdet, kan hjælpe bands og artister frem på den danske scene”

Hvad er jeres baggrund for at gå ind i booking-arbejdet?

“Vi har begge gjort erfaring indenfor bookingarbejde. Brett har siddet som bookingansvarlig i de bands han har spillet i gennem tiden og har derved opbygget et netværk til spillesteder og festivaller rundt om i Danmark. Derudover læser han på Music management uddannelsen i Århus, hvilket også giver ham mere teoretiske værktøjer, viden og ikke mindst netværk som kan bruges. Malthe har ligeledes bookingerfaringer fra Via Mala. Han har været involveret i bookingarbejdet på Aamaze Festival som er en aalborgensisk kultur og musikfestival. Derudover har han medvirket i forskellige workshops og musikbranchearrangementer”

Hvad ligger der i at være bookingselskab – hvad foregår der egentlig når bands bliver booket til opvarmningstjanser for store bands, på spillestederne og så videre? Kan I løfte lidt af sløret for hvad der foregår, som man som almindeligt musikpublikum ikke lægger mærke til?

“Der er ikke så meget hokus pokus i det. Som udgangspunkt handler det om at have ørene med sig. Derudover have et netværk der øger chancerne for at komme i direkte kontakt med den booker man ønsker. Spillestederne modtager hundredevis af mails og en direkte mailadresse til en booker er en stor fordel, hvis man vil have spillestederne til at respondere på de mails man sender ud.

I forhold til booking af supportjobs bør man være opdateret med de danske spillesteders musikprogrammer. Herefter skal der findes et relevant hovednavn som supportbandet vil passe sammen med. Slutteligt skal der tages kontakt til spillestedet og/eller hovednavnets booking/management og høres hvorvidt de har interesse i at sætte supportbandt på til en given koncert.

Dette har bl.a. været fremgangsmåden ved de supportjobs vi har booket i efteråret til Via Mala, hvor de varmede op for Darkness Falls og amerikanske Lower Dens. Samme tilgang bruger vi på de supportjobs, som vi er ved at arrangere for Sweet Tempest til Fallulahs forårskoncerter”

I nævner at der gerne skal være en “fælles vibe” mellem de bands I arbejder med – hvad går det ud på?

“Den fælles vibe er udgangspunktet for Supermoon Music og har hele tiden været en af grundstenen i opbygningen af selskabet. Rent genremæssigt ligger vores bands et godt stykke fra hinanden. Caved Crow henter deres inspiration i det lidt folkede univers hvorimod Via Mala henter deres fra rocken og det til tider grungeinspirerede. Alligevel fungerer vores musik sammen, fordi stemningen eller ”viben” i musikken har noget tilfælles. Begge vores bands omfavner de mere melankolske og dunkle lyduniverser. Denne melankoli og dunkelhed er blevet fundamentet for Supermoon Music.

Tilbage i efteråret 2015 faldt vi så over Sweet Tempeset som genremæssigt bevæger sig i en mere poppet verden, men stemningsmæssigt har noget tilfælles med den ”vibe” som Supermoon Music repræsenterer. Vi var begge enige om at de havde en super interessant lyd og at de ville passe rigtig godt ind. Samtidig kunne vi se at deres koncertvirksomhed var meget begrænset og kun relaterede sig til København hvor de kommer fra. Sweet Tempest er et fantastisk eksempel på et band, som elsker at lave musik og som er rigtig gode til det, men som samtidig gemmer sig i undergrunden og ikke kommer nok ud, fordi de ikke gider eller interessere sig for alt det brancherelaterede arbejde som det at booke koncerter. Med de rette koncertbookinger, lidt vejledning og sparring kan de derimod rejse sig fra mulden og blive både set og hørt på den danske musikscene”

Kan I fortælle lidt om hvad der skal ske den kommende tid?

“Den kommende tid handler om at følge de planer til dørs som er lagt for de bands vi har på rosteren. Både Caved Crow, Sweet Tempeset og Via Mala planlægger indspilninger og udgivelser og i forbindelse med disse skal der bookes tournéer når udgivelserne kommer.

I den nærmeste fremtid (d. 16 april) har vi i samarbejde med Loppen lavet Nordic Night, hvor Caved Crow spiller sammen med to andre folkinspirerede bands nemlig albumaktuelle Jørck og dansk/færøske Drowned Session. Derudover har vi altid øjne og ører åbne overfor nye bands og artister med den rette ”vibe”, som kunne være interessante at tilknytte Supermoon Music”

Du kan finde Supermoon Music på facebook.

Af Jonas Strandholdt Bach

Previous articleKing Gizzard And The Lizard Wizard – Hot Wax – 19/2 – 2016
Next articleNatsværmer: Nuancer (EP) ★★★★☆☆

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.