HeadQuarters bød på alternativ pop i kælderen og med stor dygtighed viste Den Fjerde Væg, at det ikke bare er et band der kan lave og producere plader – men også et gedigent liveband.
Blomqvist
HeadQuarters var på denne aften fint besøgt, inden supporten, Blomqvist gik på scenen. Bevæbnet med en halvakkustisk bas, en sand overflod af effektpedaler og nogle stille, poetiske sange, havde Blomqvist desværre lidt svært ved at holde publikum fanget. Dansegulvet var tomt og folk sad og snakkede (ret højt) i HQs fine, små sofagrupper.
Men som stemningssætter fungerede Blomqvists set egentlig meget godt på HQ og flere gange ramtes noget, der kan beskrives som en form for Twin Peaks-agtig stemning.
Vi var fint og stille varmet op – men tekster fra Eik Skaløes ungdom og andre fine poetiske tekster druknede, ret beset lidt i snak. Lidt ærgerligt for kunstneren af henvises til muzak, der ellers tog det med ophøjet ro og godt humør.
Den Fjerde Væg ★★★★☆☆
Fra de første toner – et uforstærket, siden med effekter opbygget kor – står det klart, at Den Fjerde Væg er et band, der har brugt mange timer i øvelokalet på at pudse lyd og udtryk af; hele aftenens koncert bærer præg af stærke evner, overskud og præcise aftaler.
Flere gange brydes åbningsnummeret ned til dette kor, mens andre passager er styret af synths og mere elektronisk.
I en opstilling med forsanger/synth-spiller, bas, guitar/sanger og trommer fremstår lyden gennemkomponeret – især da stort set alle har én eller flere elektroniske gadgets at byde ind med (som fx Drumpads, sequenzers osv).
Allerede som andet nummer får vi så P6 Beat-hittet ‘Hinanden’, som leveres stærkt om end næsten som på pladen.
Dansegulvet foran scenen begynder at vugge med og de mange piger – det lader til at sådan noget alternativ pop især tiltaler kvindekønnet – virkede til at kunne lide det, de hørte.
Kasper Winding har ikke levet forgæves, men selv om den klare falset ofte blev fundet frem, så blev der også varieret fint på denne front. Som eksempelvis under den lidt tungere drevne ‘Ny Kynisme’, båret af guitaristens vokal, og som udvikler sig til noget næsten støjende – dog konstant med kontrol og overskud over hele linjen.
Evnen til at variere vises også i ‘Et Svin Iblandt Os Alle’, idet det foregående nummer bar en tyngde i udtrykket – mens ‘Et Svin Iblandt Os Alle’ får et luftigt og let præg. ’Hvermand’ fra Danser medfører – næsten ikonisk – at store dele af dansegulvet begynder at danse og der vugges roligt med til den meget laid back feeling nummeret har. Ja, det kunne egentlig også have været inspireret af Laid Back…
Og inden de første ti ordinære numre er spillet, når jeg at tænke referencer som Tobias Trier, Mads Björn – og et basgroove der med lidt god vilje kunne minde om Metallicas ‘Enter Sandman’.
Men hvor dette måske kunne ses som noget underligt, kollage-agtigt er det umiskendeligt Den Fjerde Væg over det. Og det sidste nummer inden de to ekstranumre medfører at hænderne kommer over hovedet på dansegulvet, der efterhånden har udviklet sig til en typisk dansk, reserveret fest. Ekstranumrene byder på bassisten på vokal i et sfærisk og stille nummer og en kort lille sag, som dog ikke sætter sig for alvor.
Til trods for denne lidt antiklimaktiske afslutning, var Den Fjerde Væg en stærk oplevelse på HQ. Det er ikke musik, der findes eller kommer til at findes i min pladesamling, men til trods for at være så skamløs pop og ofte hjulpet af elektronik, så får de også på denne aften vist, at det er et godt liveband!
Af Troels-Henrik Balslev Krag