Bisse har indenfor det sidste års tid udgivet hele 4 albums, det ene (Bitchin’) et livtag med hiphop, mens de tre øvrige, PMS, Umage og Happy Meal tilsammen udgør Blod-trilogien, der stritter bistert i flere musikalske og tematiske retninger. Vi fangede Bisse på mail til et kort interview om Blod-trilogien, Kunsten og Bisse selv og den igangværende turné.
Alle tre albums i Blod-trilogien har jeg haft til anmeldelse her på siden (PMS anmeldt HER, Umage HER og Happy Meal HER), og som samlet værk er det en viltert voksende, iltert spruttende omgang, hvor Bisse både graver dybt i sig selv og uddeler kindheste og kærtegn til verden omkring sig med både stor musikalsk og især sproglig opfindsomhed. Det har også givet Bisse et mindre gennembrud og to nomineringer til Steppeulven-prisen. Nu er Bisse så på tour rundt i landet, og i den anledning fyrede vi en lille bunke spørgsmål afsted i en mail.
Hvordan blev Bisse-projektet født? (og er det overhovedet et projekt?)
“Jeg fik navnet af en ven, det var et øgenavn, og sådan nogle navne har det jo med at bide sig fast… og nej, det er ikke et projekt. Bisse er sådan verden ser ud når du fjerner filteret, Bisse er thug life råt for usødet, allehånde drømme og mareridt blandet sammen i et menneskeliv… Bisses liv”
4 albums er det blevet til på et år – flyder numrene bare ud af dig, eller er det længere tids opsparet galde?
“Jeg har helt sikkert sparet op, men jeg skriver helt sikkert også flere sange end de fleste – mig og Bellens og Mads Langer er nok dem der skriver flest sange i DK… Mads Langer skrev åbenbart 80-90 sange til sin seneste plade, jeg gyser ved tanken! Der må ha været nogle ordentlige bundskrabere indimellem…Hvis der overhovedet har været andet.
Anyways, som jeg synger i en sang: alting flyder sammen nu, sådan har jeg det virkeligt, det er som om jeg er et spøgelse og verden bare blæser sin trompet igennem mig, og ud på den anden side kommer der så nogle mere eller mindre mindeværdige sange om dagen og vejen og natten derpå…”
Blod-trilogien bød på 3 albums med forskellige temaer – hvad er det for en verden Bisse vil vise os? Og hvorfor skal verden stænkes til med Bisses blod?
“Blod er jo true shit, så er der gået hul på noget… og jeg kan ik holde den rene tone eller kammertonen, eller hva man nu vil kalde den, den der pæne tone du ved, men jeg kan spille spade på mit hjertes strenge, jeg kan tillade min fantasi at fucke lidt rundt med mig, jeg kan måske ramme livets tone på en rigtigt god dag, det er den sang jeg prøver at skrive… den går i øvrigt i H… Jeg vil ikke vise verden noget. jeg vil synge verden op fra slap, det er det jeg vil..”
Der er referencer til den danske krigsindsats, nødhjælp, flygtningelejre, Srebrenica, med mere i flere af dine tekster – og nogle klare kommentarer til Danmarks rolle i verden og vores egen forholden os til verden omkring os, som jeg hører det – kan du fortælle mere om forbindelsen mellem Danmark og verden omkring os i teksterne?
“Hmmm, jeg tror at teksterne siger alt… man skal aldrig analysere sine tekster, så begynder de bare at analysere én igen… det er ligesom når det ene barn laver spejl og det andet så svarer igen med at lave spejl, så går legen jo ligesom i stykker, ik?”
De sociale medier lurer også i teksterne – hvad er det man oplever der, som gør det spændende at beskrive?
“Hva man oplever på nettet er virkeligheden, der manifesterer sig i en ny form, og hvis du vil reflektere verdens gådefulde ansigt, så blir du nødt til at bruge det sprog, det lys, der lyder og lever omkring dig, og ikke et gammelt klassisk sprog… det er det evige mysterie om indhold og form… den gamle ånd på den nye flaske… men flasken er jo den man holder om… så ingen ånd uden form… åh spørg en professor udi livets lære og mening…
Men i hvert fald: nettet har givet nyt blod til livet… ligesom A-bomben, dronerne, støvsugerne og alle mulige andre utrolige opfindelser… Og hvis vi ikke må bruge dem i virkeligheden, kan vi jo altid bruge vores fantasi, som jo generelt er verdens fedeste legeplads, hvis nogen sku være i tvivl om det…”
Med til vinyludgaven af Happy Meal følger også et hæfte med en udveksling på nettet om at gå på Rytmisk Musikkonservatorium med titlen “Connie og Kunsten” – hvad er historien om det hæfte?
“Connie & Kunsten er en lille diskussion om kunstbegrebet, en art mere eller mindre elegant omgang dialektik og springgymnastik udi Kunsten, en undersøgelse af hvad kunst er eller ikke er… på baggrund af min frustration over at gå på en skole, som jeg troede var en kunstskole, men måske ikke var eller er det. Måske findes kunstskoler ikke? Måske findes Kunsten ikke? Måske er det hip som hap hvad det er op og ned, og hvad der er kunst, i denne verden?
Det er også Bisses entré på scenen. Første gang at jeg rigtigt tog navnet til mig. Tråden udspandt sig på Facebook for et par år siden, mens jeg gik på Rytmisk Musikkonservatorium i København. Jeg synes det er en god læsning for alle kunstinteresserede, fordi at diskussionen viser hvor svært det er at tale om kunsten og kunstbegrebet.
Det er måske med kunsten som med enhjørninger: ingen har set dem i virkeligheden, men de lever i bedste velgående i vores allesammens fantasis vidunderlige kongerige. Og dér har de det måske også bedst. Jeg skal i hvert fald ikke teoretisere mere over kunsten og dens enhjørninger, jeg har nok i at prøve at komme op og ride på én af dem og få blæst lidt på min trompet”
Bisse er på landevejene den kommende tid – hvad kan man forvente af Bisse live?
“En oplevelse for livet, hvis man ik fik det, får man pengene tilbage… Bare skriv til info@showbisse.dk og godtgør for den manglende oplevelse for livet, vedhæft gerne bilag i form af kvitteringer og lyd- og billedmateriale fra showet…”
Får vi 4 Bisse-albums mere det kommende år? Hvordan ser fremtiden ud for Bisse?
“Det er med Bisse som med en semi-god krimi: ingen spoilers… dog kan jeg sige at jeg og min bande arbejder på en wellnessrock plade om døden indenfor genren deathwellness, og derudover vil jeg sige at fremtiden ser lys ud – det er jo blevet forår og påskebryggen er sprunget ud. What’s not to like?”
Ja, what’s not to like? Hvis du gerne vil have en oplevelse for livet med Bisse, har du måske allerede set ham i Svendborg, Odense eller Sønderborg, og ellers kan du indtil videre opleve ham følgende steder og datoer (og på blandt andet Roskilde Festival):
1/4 – Café Von Hatten, Randers
2/4 – Tape, Aarhus
13/10 – Atlas, Aarhus
14/10 – Lille Vega, København
Af Jonas Strandholdt Bach
Fotos: Asbjørn Rosenlund