Bjarke Bendtsen er drivkraften i The Migrant, som er klar med sit 3. album, Beads. En meditativ rejse i nordisk americana.
Indspilningen af Beads har strakt sig over mere end et år, og har i følge Bendtsen bevæget sig af “mange snørklede veje”. En del af albummet er indspillet hos med-producer James Talambas i Texas, men er færdiggjort i København med Mads Hartmann bag knapperne. Hvor indspilningen har krævet tålmodighed fra Bendtsen og co., kræver albummet også tålmodighed af sin lytter. The Migrant tager sig god tid til at udfolde arrangementerne og stikke af på små udflugter undervejs.
Sådan er det allerede fra første nummer, ‘The Lion’, der svæver i sin egen boble. Det virker umiddelbart som om The Migrant er fuldt ud optaget af og lever sig fuldt ind i den verden, sangen udgør, men heldigvis åbner sangen op undervejs, med sin drømmeagtige tekst og sært insisterende tempo, der langsomt øges mens instrumenteringen udvides. Jeg har til gengæld fornemmelsen af at være lukket udenfor boblen på titelnummeret, der er andet nummer på albummet, og desværre sætter min tålmodighed på prøve. Her bliver det hele lidt for svævende, drømmende og stillestående, uden at fange mig ind i universet indenfor boblens vægge, selv om et fængende korstykke gør sit for at lokke mig med. Desværre stopper nummeret så op igen lige efter og forsvinder ud i de åbne akkorders tåger.
Heldigvis kan The Migrant også lave numre som ‘Ask the Current’, der er mere livlig og sprælsk, med et umiddelbart fængende omkvæd, og en tåvippende rytme, der inviterer lytteren lidt længere indenfor i The Migrant’s univers. Den elektriske guitar klæder nummeret, som virker perlende ovenpå titelnummeret. Også ‘Nuts’ halvvejs på albummet er i samme friske kategori, her med et ualmindeligt catchy fløjtestykke, som man hurtigt nynner med på. ‘The Pony’, der indleder den sidste tredjedel af albummet, er også et friskt pust. Disse tre numre liver kraftigt op mellem de mere langsomme og snørklede numre og giver albummet noget vitalitet, som ellers godt nok findes i bidder, men ind i mellem tynges ned af de mere stillestående stykker.
I den drømmende og meditative grøft finder man numre som ‘Strangers’ der løftes af de blæsere, der træder ind mod slutningen, men virker for lang med sine over 6 minutter, og den fine ‘Through the Night’, der bruger vokaleffekter til at bygge en drømmeagtig stemning op, og samtidig gør god brug af Bendtsen’s øre for gode melodier. Den strengebårne ‘Carriage’ er også at finde i kategorien med mere meditative numre, og strækker sig over næsten 8 minutter. Lidt for meget af det gode i mine ører, selv om der er mange gode elementer.
‘Days’ er nedbarberet akustisk uden at føje fra eller til i det samlede indtryk, mens den efterfølgende ‘Amsterdam’ bygger til den akustiske formel, især fordi den er så melodisk stærk, omend en smule stenet. På ‘Place to Rest’ bevæger Bendtsen’s i forvejen relativt lyse vokal sig i de højere registre, og det fungerer godt som afveksling, i et nummer, der også hører til i den relativt nedbarberede kategori. Der tilføjes oveni nogle velplacerede bas- og elektriske guitarlinier, som giver nummeret højt til loftet mod slutningen, inden en fløjtet melodi runder nummeret af.
Afslutningsnummeret ‘Kids’ indledes med inciterende guitar og bygges over sine 6 minutter langsomt op – måske lidt for langsomt, men måske jeg bare ikke er helt i sync med Bendtsen’s tempo.
The Migrant tager sig tid til at udfolde numrene og afsøge idéer undervejs, og der er en stor variation af strengeinstrumenter, og mange lag og facetter i lyden. Ind i mellem bryder Bendtsen’s øre for melodier så ud af det meditative, og leverer livlig indie-americana med melodisk gennemslagskraft.
Beads kræver tålmodighed for at udfolde sine skatte for lytteren, og det er på sin vis befriende at der stadig findes kunstnere som The Migrant, der gerne bruger en time på et album og tager sig tid til at gøre tingene langsomt. Selv om min tålmodighed er blevet testet lidt undervejs, rummer Beads også belønninger nok til at fortjene en karakter over middel.
Anmeldt af Judas
Beads udkom d.4/2 via Target Distribution. The Migrant kan opleves på Huset, Kbh. d.16/2 og d.7/3 på Voxhall i Aarhus, som support for Christian Hjelm. Tjek deres hjemmeside ud her.
Like GFRock på facebook, og få nyt om rock, rul, metal and the what have you – hver dag!
[…] Bands of Tomorrow: 4/5 ‘forstår at tryllebinde lytteren med en nærmest meditativ lyd’ GFrock.dk: 4/6 ‘En meditativ rejse i Nordisk […]
[…] Bendtsen’s collective-style experimental/psychedelic folk-pop leanings. Loosely translated, GFRock calls the new album “A meditative journey in Nordic Americana.” Earlier this month, the […]