Home Interviews 5 år med Nordic Noise Festival – interview med Michael H. Andersen

5 år med Nordic Noise Festival – interview med Michael H. Andersen

2317
1

Når Nordic Noise Rock Festival løber af stablen d. 12.+13. maj på Remisen, på Østerbro, så er der ikke kun rock for alle pengene, men også festivalens 5 års jubilæum (5. gang den afholdes). I den forbindelse har vi fået os en længere snak med booker og bagmand Michael H. Andersen om festivalens første 5 år, udviklingen den har gennemgået og hvor den er på vej hen.

For der er faktisk sket en hel del på de 5 år Nordic Noise har eksisteret, både med omgivelser og de rammer festivalen afholdes i, festivalens program og profil og de folk der har trukket i trådene bagved. Nu er det Michael H. Andersen der sidder med tøjlerne og styrer showet.

1) I har lige offentliggjort hele programmet til Nordic Noise 2017, cirka et halvt år før Festivalen finder sted. Hvorfor smide kortene på bordet så tidligt?

Grunden til, at vi smider kortene på bordet så tidligt, hvis man kan sige det, er fordi den festival vi laver er af en størrelse, hvor det ikke gør den store forskel om det er det ene, det andet eller det tredje band der kommer.

De navne vi havde fået på plads inden offentliggørelsen, er nogenlunde de navne der også ender med at udgøre plakaten, så om eksempelvis Artillery eller Tygers Of Pan Tang, eller et af de mindre danske bands kommer på løbende, tror jeg ikke gør den store forskel – folk køber pakken.

Når det er sagt, så har vi nogle early bird billetter i salg indtil slutningen af januar (de er nu udsolgt, red), og det kan jo godt være det ikke er alle navne vi har offentliggjort endnu? Det kan jo godt være vi smider flere kort på bordet i starten af februar? Hvem ved?!

2) Hvilke ord vil du knytte til 2017 programmet, noget man skal holde særligt øje med, eller som i er ekstra stolte af?

I modsætning til tidligere år, så er det her program 100 % booket af mig selv. Der er ikke nogen udefrakommende der er kommet med forslag, jeg har booket nogle ting som jeg selv er fan af, hvilket blandt andet også betyder, at der er nogle bands som ikke er specielt kendte i Danmark, blandt andet Vega fra England – som jeg synes er et fantastisk AOR band.

Det samme med Tygers of Pan Tang, der er signet på vores eget selskab, som jeg glæder mig meget til at bringe til Danmark, så de kan vise hvad de kan. Det bliver deres første koncert i Danmark. Det gør sig også gældende for det skotske pigeband The Amorettes, der har fået meget ros og måske godt kunne være “det næste store”, om 3-4 år måske. Et af de bands hvor folk forhåbentlig siger, “OK vi så dem første gang på Nordic Noise”.

Man kunne blive ved… at jeg har fået overtalt Artillery til at spille deres Fear of Tomorrow plade, synes jeg er superfedt. Og Bullet kommer og spiller, et band som jeg synes både på plade og live er “the real deal”. Jeg glæder mig også til at se Göran Edman fronte bandet Headless, Göran har jo sunget på nogle store plader, blandt andet med John Norum (Europe, red). Det er også sådan en personlig ting for mig, som jeg ser frem til.

3) Nordic Noise kan fejre 5 års fødselsdag i 2017, hvordan har de første 5 år været og hvordan har Festivalen udviklet sig?

Ja det er vildt at det allerede er 5 år og at vi har jubilæum – tiden går meget, meget stærkt.

De første par år var det en lidt anderledes festival end nu, der var nogle andre kollegaer inde over, som var med til at forme hvordan program, art work og hele profileringen af festivalen skulle være.

Det blev en lille smule skizofrent, fordi der var mange kokke og fordi vi lige skulle have defineret, hvad er det egentlig for en festival vi vil lave? Efter som det nu er mig der har taget over hvad angår booking, så afspejler det også naturligt mere min personlige smag – som ER mere old school hardrock og old school heavy metal.

Jeg vil helst ikke bruge ordet retro, men jeg tror du ved hvad jeg mener. Selvom der, selvfølgelig skal være plads til noget nyt, og det er der da også masser af på plakaten, så er den stil vi går efter ikke nødvendigvis den mest innovative indenfor rock og metal. Samtidig har vi åbnet op for, at det gerne må være lidt hårdere, som eksempelvis Artillery.

Det jeg vil sige med det er, at på den måde har Nordic Noise også udviklet sig, og kommer nok til, som jeg ser det, at gå den mere old school/retro vej i fremtiden. Nu prøvede jeg også, eksempelvis, de første par år, da festivalen blev afholdt i Pumpehuset, at booke bands som The broken Beats på samme scene som noget der var mere Emo… Emo er ikke umiddelbart noget der passer ind på Nordic Noise.

4) Hvis du kigger tilbage på jeres første Festival og sammenligninger med nu, hvad springer så i øjnene hos dig?

Ud over de førnævnte ting, så har vi også bare gjort os en masse erfaringer. Selvom jeg har gjort det her i rigtig mange år, og bookede koncerter for første gang for over 20 år siden i Næstved, så lærer man bare noget hele tiden. Man lærer hvad der virker og hvad der ikke virker.

Jeg kunne da godt tænke mig, at kunne spole tiden 5 år tilbage og starte forfra med Nordic Noise og sige “OK, det er det og det og det, der virker”. Det der virker, det er at have et homogent program, som ikke går i aaalt for mange retninger.

De første par lærte vi også noget om hvad der trækker, hvorfor køber folk en billet? I løbet af de seneste 5 år er der også kommet flere koncerter i Danmark, der er virkelig run på nu, også med navne som ikke gad komme til Danmark for 5-8 år siden. De første år havde vi også en vis berøringsangst overfor at booke for mange af de navne som vi repræsenterer her i huset (Target Group/Mighty Music, red), som vi udsender på vores eget selskab. Nu er det noget jeg er fuldstændig ligeglad med, fordi jeg selv synes, at de artister vi udgiver er de bedste indenfor de stilarter de eksekverer.

Det er meget få bands i Danmark, indenfor det univers Nordic Noise repræsenterer, som vi ikke arbejder med på selskabet, på en eller anden måde. Vi prøver at undgå, at booke de samme bands flere år i træk, selvom jeg tror det nu er fjerde år vi har SEA på. Så de må være vores pendant til det Sweden Rock gør med Udo (Dirkschneider, red), hvor de hvert år har ham med i en eller anden konstellation.

5) Festivalen har været afholdt flere forskellige steder, Pumpehuset, PH Cafeen og nu for andet år i træk på Remisen. Hvad skyldes skiftet i omgivelser og hvorfor bliver det nu igen Remisen der lægger lokaler til?

De første år tog vi fat i Pumpehuset, fordi vi syntes det var den rigtige størrelse venue, med de rigtige rammer og den rigtige historik, hele setuppet. Der var også noget med nogle sponsorater og noget øl, som gjorde at det gik op i en højere enhed, at holde det der. Desværre viste det sig, at det med sponsorarter, øl og det budget som den bookinggruppe, der sad med Nordic Noise dengang, havde lavet nogle budgetter der ikke helt holdt. Så Pumpehuset blev måske en lidt for dyr oplevelse for os.

Man skal huske, når man booker en festival, så booker man ikke 3 bands til en aften, men booker et venue til flere dage i træk. Og det koster.

Så efter de første par år, hvor jeg havde skiftet ud i personalet, satte jeg mig ned og tænkte på om jeg overhovedet skulle forsætte det her. Jeg endte med at tænke, “nu tager du dig sammen”, og jeg lavede en såkaldt “quick and dirty”, og tog fat i et mindre venue. Et hvor der ikke er så meget økonomi involveret. Et hvor det bare skulle være sjovt.

Derfor tog jeg fat i PH Caféen og bookede en masse bands uden nogen deciderede store headlinere, bare to dage med rock. Det endte med at blive en succes på PH Caféen, der kom flere folk end vi regnede med, publikum,alle bands og journalisterne havde en god oplevelse, og der var god stemning. Det gav blod på tanden til at sige, “nu tager vi et år mere, hvor vi skruer op for blusset”.

Og i og med, at vi også er startet op med Zeppelin Bar, så har vi udviklet et nært forhold til nogle øl og spiritus leverandører, som det var oplagt at få med ind i et samarbejde omkring Nordic Noise. Så derfor skulle vi ud og finde et venue, hvor der ikke allerede var servering af øl og spiritus, hvilket er meget, meget svært i København. De fleste steder lever jo af den bar de har.

Vi fandt frem til Remisen på Østerbro, hvor vi holdt det i 2016. Selvfølgelig har der været mange begynderfejl i forhold til, at man lejer en tom hal og skal sætte en scene op, bygge backstage og bar op, ja, bygge hele lortet i en tom hal. Da er vi mange erfaringer rigere og har brugt virkelig meget tid på at organisere, så vi i år ved hvor ting skal stå henne, hvor strømmen er osv., heldigvis skete der ikke noget på Remisen, men det var tæt på, at der var noget med noget strøm der ikke var helt optimalt.

Men vi har brugt rigtig meget tid på, at finde ud af den slags ting og føler os endnu bedre rustet og endnu mere klædt på til næste gang.

6) Nu har det med jeres 5 års jubilæum vist sig, at der er grobund for en rock-orienteret Festival, i hvert fald i København. Men hvad med fremtiden, har I overvejet om konceptet har en udløbsdato, overvejet nogle forandringer og tweaks af konceptet, andre byer eller andet?

Ligesom jeg har fortalt, så synes jeg, at vi har udviklet konceptet ret meget i de her 5 år, fra starten med en lidt yngre “appeal” til den lidt ældre, aldersmæssigt, som vi har nu. Og i retning af noget mere gennemført old school genremæssigt.

Og det er det vi kommer til at forsætte med at gøre, vi kommer til at booke nogle bands som der ikke er andre i Danmark der booker. Og vi kommer til at booke nogle danske bands, som ellers ikke får muligheden for at spille på en stor, etableret festival. Hvis man kan kalde Nordic Noise det nu?

Vi kommer heller ikke til at udvide til andre byer, Nordic Noise er én gang om året, og det er det, og vi vil gøre alt vi kan for at putte så meget indhold ind i festivalen som vi overhovedet kan. Det er ikke godt at vide, om Remisen vil forsætte med at være den venue vi bruger, men det håber jeg.

Som jeg ser det, så vil festivalen også fremadrettet være en afspejling af min egen musiksmag. Jeg elsker også ekstrem metal, men der findes mange festivaler til den slags i forvejen, som Metal Royal og Aalborg Metalfestival, eller Copenhell for den sags skyld og dem kan og skal vi bare ikke konkurrere med. Så vi går efter der, hvor mit hjerte banker mest, indenfor den mere klassiske og retro inspirerede hard rock og heavy metal.

Jeg tror helt klart, at konceptet ikke har en udløbsdato, jeg er sikker på, at folk altid vil have lyst til, at gå til rockkoncerter, også om 10, 20, 30 eller 40 år ude i fremtiden. For når alt kommer til alt indenfor den hårde rock, så er det et spørgsmål om den gode sang, den gode melodi og den gode stemning. Og jeg kan simpelthen ikke komme i tanke om en anden genre end hardrocken, som får disse ting til at gå op i en højere enhed.

Nordic Noise har, som skrevet, allerede offentliggjort en lang række navne, som du kan finde HER, eller ved at besøge festivalen på facebook. Den 19. januar offentliggøres endnu en headliner, early bird billetter er som nævnt allerede udsolgt, almindelige billetter kan købes HER.

Af Ken Damgaard Thomsen

 

Previous articleHearteater: Mare (EP) ★★★★☆☆
Next articleLukin: Bang Bang Bang (EP) ★★★☆☆☆

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.